Slik blir du kvitt rurskjell
Rurskjellene står ikke høyt i kurs hos båtfolket. Vi har testet hva som virker og hva som ikke virker.
Tekst og foto: Torsten Rasmussen
Oversatt og tilrettelagt av Jan Hanchen Michelsen/Båtliv
Frustrende vesen
Rurskjell er i utgangspunktet et uanselig lite krepsdyr, men dette vesenet sitter bokstavelig talt som limt til båten. Rur fester seg nemlig med et naturlig, råsterkt lim som byr alle syntetiske tokomponentsprodukter på verdig konkurranse. Den imponerende festeteknikken blir dermed en kilde til dyp frustrasjon for båteiere som ferdes i sjøområder der ruren trives ekstra godt. Forsiktig skraping, stålbørsting og hakking tar en evighet, og røffere virkemidler kan skade skrog og motordeler.
Spørsmålet er hvilke snarveier som gjør jobben lettere. Duger kjerringrådene eller er dyre spesialprodukter tross alt det beste?
Hva er rurskjell?
Rur-larvene klekkes om våren, og den første tiden flyter yngelen rundt i kolonier. Men når vanntemperaturen stiger og larvenes utviklingsnivå er kommet et hakk videre, slår de seg kollektivt ned på nærmeste passende overflate. Dette fenomenet kalles rurnedslag, og relativt rolige havnevann gir ypperlige betingelser for bosetting. I mildere strøk fester ruren seg omkring sankthans, derfor har det noen steder vært tradisjon å ta opp fiskebåter i perioder for å unngå rurplagen. Intens overvåking av livet i havet og påfølgende landsetting er neppe noe reelt alternativ for fritidsbåteiere, men båten bør i alle fall være godt stoffet. Tynt bunnstoff kan være en medvirkende årsak til at ruren flytter inn.
Når larvene har slått seg ned, avsetter de først det nevnte, naturlige limet. Dette danner fundament for en kalkplate, og på denne platen bygger larven det velkjente, koniske skjellet. «Huset» er utstyrt med to lukkeplater som sørger for at dyret ikke tørker ut, og rurskjell kan derfor overleve flere uker på tørt land.
Når blindpassasjerene først er på plass, er det derfor vrient å bli kvitt dem, og om båten ligger på sjøen over vinteren, kan problemet fort bli stort. Farten går ned, og drivstofforbruket stiger, i tillegg til at rur og andre skjell kan skade gummibelger og blokkere inntak. På stålbåter kan slik groe i tillegg forårsake korrosjonsproblemer.
Kalk kan løses opp
Rurens hus består av kalsiumkarbonat, og kalsiumkarbonat blir oppløst av syrer. Vi har derfor testet fire syrebaserte kjemikalier som er anvendelige til rurfjerning: to relativt dyre spesialmidler og to rimelige syreblandinger som ellers benyttes til ulike former for rengjøring. Kjemikaliene er aggressive, og det svært viktig å bruke beskyttelsesbriller. Også gummihansker og en overtrekksdrakt for å beskytte klærne er nyttige rekvisitter under rurfjerning. I tillegg inneholder dampene fra rensemidlene syrerester, og denne syren vil lett smakes om du ikke bruker maske. Merk for øvrig at aluminium og saltsyre går dårlig sammen. En rask vask bør ikke by på store problemer, men forsiktighet anbefales.
I denne testen er saltsyren og eddiksyren produsert av den danske Borup-fabrikken, men tilsvarende produkter er vanlig handelsvare hos byggevarehandlere og fargehandlere. Konsentrert eddik selges dessuten i dagligvareforretninger. Merk dessuten at begge disse syrene i fortynnet utgave har flere nyttige bruksområder i båten; sjekk på nettet for tips og utblandingsforhold.
Testresultater:
International Barnacle Remover: 4 av 5 stjerner
Saltsyrebasert, kalkoppløsende rensemiddel tilsatt tensider. Påføres med spray og etterbehandles mekanisk eller med høytrykksspyler. Husk å skylle godt med vann etter bruk.
Innhold: 0,5 l
Typisk pris: 197 kr
Hempel Barnacle Remover: 4 av 5 stjerner
Saltsyrebasert, kalkoppløsende rensemiddel tilsatt tensider. Påføres med spray og etterbehandles mekanisk eller med høytrykksspyler. Husk å skylle godt med vann etter bruk.
Innhold: 0,5 l
Typisk pris: 209 kr
Borup Saltsyre: 3 av 5 stjerner
Saltsyre i ca. 35 prosents oppløsning. Anvendes vanligvis til fjerning av mørtelrester og kalkutfellinger fra mur og steingulv.
Innhold: 1 l
Typisk pris: ca 60 kr/l
Borup Eddiksyre: 1 av 5 stjerner
Eddiksyre i 30-35 prosents oppløsning. Vanlige bruksområder er avkalking av kaffetraktere og vannkraner, samt rengjøring av andre overflater med kalkbelegg.
Innhold: 1 l
Typisk pris: ca 50 kr/l
Hvert testprodukt ble påført fastsittende rurskjell. Det viste seg at ingen av metodene var i stand til å oppløse kalkhusene, så de ble fjernet med en sparkel, slik at kun kalkplatene sto igjen.
De to spesialproduktene hadde den beste effekten ved normal bruk. Spraymunnstykkene bidro til effektiv påføring, mens såpeskummet sikret langvarig eksponering. Den rimeligere saltsyren hadde på sin side den beste virkningen når området ble påvirket permanent, enten ved full neddykking eller ved å holde en klut mot rurskjellene. Testens taper er eddiksyren, der måtte det mange påføringer til før vi oppnådde ønsket effekt.
Testresultater
Produkt | Innhold | Påføring | Utseende | Etterbehandling | Resultat |
Hempel Barnacle Remover | Saltsyre/såpe | Spray | Skum | 3 ganger | **** |
International Barnacle Remover | Saltsyre/såpe | Spray | Skum | 3 ganger | **** |
Saltsyre 30 % | Saltsyre | Pensel | Klar | 2 ganger | *** |
Eddiksyre 32 % | Eddiksyre | Pensel | Klar | 6 ganger | * |
Artikkelen er levert av