Hopp til innhold

Båtnyheter høsten 2019

Høsten er her. Det betyr lansering av nye båtmodeller. Vi har tatt en titt på noen av dem.

Barske norske styrhusbåter

Syv meter

Den mest høyreiste av de tre norske styrhusbåtene er Skarsvaag 23. Denne nyskapningen skal appellere så vel til privatpersoner som til ansatte i havbruks- eller turistnæringen.

Båten er bygget i fem mm sjøvannsbestandig aluminium og skal derfor kunne tåle en støyt. Styrhuset har enkel og funksjonell innredning med to stoler i fartsretningen. 150 hestekrefter på hekken skal gi et fartspotensiale på 30 knop.

Lengde: 6,99 meter

Bredde: 2,30 meter

Vekt: 1 500 kilo

Motor: 150 hk

Pris: 702 495 kroner

skarsvagboats.no

Åtte meter

X-27 SUV fra Hydrolift er en helt ny pilothouse-båt med røft utseende som skal kunne brukes hele året. X-27 er bygget på X-26-modellen og deler også ett og annet DNA med våre redningsskøyter i Staff-klassen. I styrhussalongen er det sitteplass til fem personer, samt et bord og en liten bysse. Ikke uventet blir heller ikke denne Hydrolift-en noen sinke på fjorden. Marsjfarten med en 300-hesters motor er beregnet til 35 knop, mens toppfarten skal ligge på i overkant av 50 knop. Det største og dyreste motoralternativet er 2×250 hk Mercury. Med totalt 500 hk skal båten klare 60 knop.

Lengde: 8,11 meter

Bredde: 2,45 meter

Vekt: Ca 2 000 kilo

Motor: 250 – 500 hk

Pris: Fra 1 382 000 kroner

hydrolift.com

Ni meter

Nordkapp er snart klare for å lansere sin helt nye 905 Coupé. Nordkapp er et norsk premium-merke som produseres på egen fabrikk i Polen. Båten blir en snau meter lengre enn Hydrolift X-27 SUV, men må vel likevel regnes som en konkurrent. Foreløpig har ikke Nordkapp lettet noe særlig på sløret angående nyheten, men skissene viser at dette blir en robust styrhusbåt med sosialt akterdekk og romslig salong. I tillegg lover Nordkapp at båten vil få separat toalettrom, takluke, skyvedør og mulighet for to påhengere. Det er Espen Thorup som har tegnet den nye Nordkapp Coupé.

Lengde: 9,05 meter

Bredde: 2,97 meter

Vekt: Ca 2 572 kilo

Motor: Ikke klart

Pris: Ikke klar

nordkapp-boats.no

Ny og annerledes IRON er et svensk båtmerke som ble lansert så seint som i januar i år. Nå har Frydenbø blitt norsk importør av det som skal være en krysning mellom en RIB og en tradisjonell glassfiberbåt. IRON 767 er den første av tre modeller fra svenskene. Denne skal være god for 50 knops fart med største motor. Skroget er tegnet av Mannerfelt Design team, en gjeng som ikke er helt ukjente innen motorsport og raske båter. 23 graders V-bunn tyder på at fart og sjøegenskaper står i fokus. Båten har plass til åtte personer og byr ellers på en bred vindskjerm og tøft design. Innredningen kan i stor grad tilpasses kundens ønske. Lengde: 7,70 meter Bredde: 2,44 meter Vekt: 1 200 kilo Motor: 200–300 hk Pris: 663 700 kroner frydenbo-marine.com
Finfin skjærgårdsjeep XW 57 SC er en ny skjærgårdsjeep fra Micore i Lidköping i Sverige. Båten har fått en bred vindskjerm på styrbord side (derav SC i navnet – side console), samt to skikkelige kjørestoler i le for fartsvinden. Både forut og akter er det rikelig med sitteplasser og låsbare stuverom. Jeepen er rigget for motorer fra 60 til 150 hk og skal kunne oppnå en toppfart på 37 knop med 100 hk Honda. Lengst forut har XW 57 fått tøffe integrerte lyskastere som kan være praktisk når du skal inn til svaberget i skumringen. Lengde: 5,70 meter Bredde: 2,20 meter Vekt: 620 kilo Motor: 60–150 hk Pris: 289 000 kroner m/100 hk Honda kellox.no
Solbåt fra Zodiac Franske Zodiac er et velkjent RIB-merke i norske havner. Nå utvides modellutvalget ytterligere med lanseringen av Medline 7.5. Dette er en litt «finere» RIB med komfort for utflukter og sosiale stunder i uthavn. Bak førerstolen har franskmennene laget en salong for seks–syv personer. Førerstolen kan vippes opp. Under denne finnes vask og gassbluss. Men andre ord er det fullt mulig å tilberede et lite varmt måltid om bord. Lengst forut finner vi en stor solseng. Båten kan leveres i en rekke farger. Lengde: 7,34 meter Bredde: 2,44 meter Vekt: 1 150 kilo Motor: 200–300 hk Pris: 739 000 kroner med 250 hk frydenbo-marine.com
Italiensk design Pardo 43 ble i høst vist frem for første gang i Norge. Det er Giramar som nå har startet import av den italienske designbåten. Med sin rette baug er den ikke helt ulik Wally-båtene som først be kjent for denne skrogformen. Pardo 43 er, som navnet tilsier 43 fot. Med 435 hester og IPS-drev fra Volvo Penta får båten en toppfart på 36 knop og en prislapp på over seks millioner kroner. Under dekk finnes køyeplass til fire personer. Båten har en stor konsoll med bimini-topp midtskips og inneholder også en sittegruppe og en stor solseng. Lengde: 14,00 meter Bredde: 4,30 meter Vekt: 9 900 kilo Motor: 435 hk Pris: 6 298 000 kroner giramar.com
Seiler med stil Beneteau Oceanis 51.1 tar sikte på å være både elegant, familievennlig og rask. Cockpiten er komfortabel med store solsenger og gode sitteplasser. Under dekk er det veldig romslig, med bysse og to salonger. Båten kan leveres med tre eller fire lugarer. I firelugarsversjon er det køyeplass til syv personer. Standard storseilareal er 53 m2. Båten er utstyrt med 80-hesters motor fra Yanmar. Lengde: 16,78 meter Bredde: 4,96 meter Vekt: 13 930 kilo Motor: 80 hk Pris: 4 830 000 kroner giramar.com
Eksklusiv svenske Båtbladet Yachts lesere har i 20 år på rad kåret Hallberg-Rassy som sin drømmebåt. Hallberg-Rassy 57 er et tilskudd fra den anerkjente båtprodusenten i Ellös. Innen seilbåt er Hallberg-Rassy kjent som noe av det ypperste hva gjelder byggekvalitet. Det gjenspeiles også i prisen, som er på rundt 18 millioner kroner for denne 57-foteren. Båten har tre lugarer og bysse under dekk, samt en L-salong på styrbord side. På babord side finnes to skikkelige godstoler, og oppholdsrommet under dekk er svært hjemmekoselig og lunt med tepper på dørken og utstrakt bruk av hvitt treverk. Lengde: 17,44 meter Bredde: 5,11 meter Vekt: 28 000 kilo Motor: 175 hk Pris: Ca 18 000 000 kroner hallberg-rassy.se
Drømmebåt for smeigedager Når sola skinner og vinden knapt merkes, er det smeigedag på Sørlandet. Da er alt man kan ønske seg en åpen italiensk RIB med skikkelig solseng. Nye Capelli Tempest 1000 Open er god for 50 knop med sine 600 hestekrefter fordelt på to motorer. Strengt tatt er ikke 1000 Open en helt ny båt, men en videreutvikling av en tidligere utgave. Nå har båten fått ny styrekonsoll, større sittegruppe og nye designelementer og farger. Toalett, kjøleskap og dusj er standardutstyr på 33-foteren. Lengde: 10,00 meter Bredde: 3,32 meter Vekt: 2 300 kilo Motor: 500–600 hk Pris: 1 568 000 kroner erling-sande.no
El-snekke GreenWaves 601 glir lydløst gjennom vannet i syv knop. Denne nyheten er utstyrt med motor som yter 7,5 kW (ti hk). Med den medfølgene batteripakka på ti kWh skal du dermed ha nok strøm til å komme deg gjennom en dag på sjøen. Kanskje er dette begynnelsen på fremtidens båtliv? Med plass til åtte personer og en stor sittegruppe, blir dette en sosial og miljøvennlig båt som neppe vil plage andre med hverken støy eller hekkbølger. Lengde: 6,01 meter Bredde: 2,40 meter Vekt: 900 kilo Motor: 10 hk Pris: 369 900 kroner greenwaves.no
Rask RIB Ukrainske Brig har blitt et stort merke innen RIB-segmentet de senere årene. Nyheten Brig Eagle 670 er godkjent for 14 personer og byr på komfort og gode seter. Med 225-hesters motor er farkosten god for 55 knop. Det vanligste motoralternativet i Norge vil trolig være Yamaha F200. Lengde: 6,70 meter Bredde: 2,55 meter Vekt: Ca 790 kg Motor: 150–225 hk Pris: 570 000 kroner brignorge.no
Nyutviklet daycruiser OceanMaster 635 DC en helt ny daycruiser spesielt tilpasset det nordiske markedet. Siden Fritid-senteret startet prosjekt OceanMaster har det gradvis blitt tatt meget gode grep for å utvikle funksjonelle og gode båter tilpasset vårt klima og bruksmønster. Skrogene blir nå vakuumstøpt for å øke stivhet og få ned vekt. I skrivende stund er ikke båten lansert, og lite informasjon foreligger. Lengde: 6,35 meter Bredde: 2,49 meter Vekt: Ca 790 kg Motor: 100–150 hk Pris: fra 320 000 kroner fritid-senteret.no
XL Generasjon fem Buster XL har vært på markedet siden 1992. Det betyr ikke at båten ikke har blitt utviklet siden den gang. Nå er femte generasjon Buster XL klar for sjøen. Ny skroggeometri sørger for en båt med kraftigere uttrykk, samtidig som linjene har blitt slankere. Båten har også vokst fra 530 til 594 centimeter. Volumet innvendig i båten er merkbart større, noe som er spesielt tydelig i bedre benplass ved akterbenken. Motormessig anbefales en 115-hesters Yamaha som gir båten toppfart på 36 knop. Lengde: 6,25 meter Bredde: 2,20 meter Vekt: Ca 740 kg Motor: 80–115 hk Pris: 409 000 kroner inkl Yamha F115 buster.fi/no