Hopp til innhold

Skal sikre beredskapen i Trondheimsfjorden

En ombygget og topp moderne redningsskøyte som skal dekke Trondheim og sjøområdene rundt ble døpt i mai. Skøyta er godt nytt for både de som ferdes til sjøs og klimaet.

Det var en festdag på Skansen i Trondheim da RS 129 «Une Amundsen» ble døpt onsdag ettermiddag. I lett overskyet trondheimsvær var det god stemning blant de fremmøtte da gudmor Wenche Amundsen ønsket byens nye redningsskøyte hell og lykke.

Skøyta går med dette inn i rekken av Redningsselskapets fartøyer som gjennom et omfattende oppgraderingsarbeid blir gitt et nytt liv i sjøredningens tjeneste. Den snart 20 år gamle redningsskøyta har gjennom sin karriere reddet 5 liv og assistert fler enn 900 personer.

Hedrer sin avdøde ektemann

Etter oppgraderingen er nå skøyta klar for mange nye år i Redningsselskapets tjeneste. Dette er gjort mulig gjennom donasjon fra Uneco AS, ved familien Amundsen og Wenche Amundsen.

På vegne av Uneco AS og familien Amundsen er det utrolig hyggelig for meg som representant for familien Amundsen å stå her i dag, og kunne gratulere Trondheim og Redningsselskapet med Redningsskøyta RS «Une Amundsen» oppkalt for å hedre min avdøde ektemann Une Amundsen, sier gudmor Wenche Amundsen.

Med denne donasjonen har Uneco AS gitt to store bidrag til sjøsikkerheten. I 2021 donerte Wenche Amundsen en del av arven etter sin mann, IT-gründeren Une Amundsen til Redningsselskapets arbeid med å digitalisere måten vi redder liv, berger verdier og forebygger ulykker på.

Omfattende ombyggingsprosjekt

RS 129 «Une Amundsen» er en skøyte i Simrad-klassen, og ble bygget i 2003. Båten har siden den ble satt i tjeneste seilt under navnet RS 129 «Kjøpstad», og vært stasjonert blant annet i Oslo, Stavern og Harstad.

Redningsskøyta har blitt ombygget ved samme verft hvor den ble bygget, Brødr. Hukkelberg i Aukra. I arbeidet med levetidsforlengelsen har skøyta blitt strippet ned til skroget, og så blitt forlenget med en meter – noe som har gitt plass til nye vannjeter og topp moderne motorer. Dette gjør at mannskapet kan kjøre mer miljøvennlig og bruke mindre drivstoff. I tillegg har det blitt bygget et helt nytt overbygg, med topp moderne navigasjonsutstyr.

Fakta RS «Une Amundsen»

  • Klasse: Simrad (Ombygget modell)
  • Skroglengde: 13,76 meter
  • Største bredde: 3,48 meter
  • Dypgang: 0,69 meter
  • Framdrift: To dieselmotorer med vannjet
  • Slepekraft: 2,7 tonn (bollard pull)
  • Toppfart: 38 knop
  • Byggemateriale: Aluminium

Ny skøyte i frivillighetens år

Det er frivillige redningskvinner og -menn som skal bemanne den nye redningsskøyta i Trondheim. Over 900 Frivillige mannskaper bemanner halvparten av Redningsselskapets 53 redningsskøyter langs den norske kysten og på de to store innsjøene.

Leder for Redningsselskapets sjøredningskorps i Trondheim, Kenneth Tanem, tror den nye skøyta kan bli nok et trekkplaster for økt rekruttering.

Det er motiverende med en ny båt med topp moderne utstyr. Vi syns det i tillegg er artig at Redningsselskapet fokuserer på miljø, og at vi får en skøyte som passer så bra for farvannet vi opererer i, sier Tanem.

Takket modige donatorer

Oppgraderingen sørger for at skøyta vil kunne ha rundt 20 nye år i tjeneste for Redningsselskapet.

President i Redningsselskapet, Jon Rysst, dro i sin tale fram hvordan giverglede og enestående donasjoner gjør at Redningsselskapet får bygget skøytene som går langs hele norskekysten.

Rysst benyttet også anledningen til å takke en modig donator, som har tørt å satse.

– For å kunne satse på fremtidens redningstjeneste så må vi ha modige donatorer med på laget, og det har virkelig Uneco, ved familien Amundsen og Wenche Amundsen vært. Det har gitt oss mulighet til å redusere vårt fotavtrykk og fortsette arbeidet for å nå vår visjon om at ingen skal drukne, sa Rysst i sin tale under dåpsseremonien.

Har du lyst til å donere til en skøyte?

Ta kontakt!