Instruktør for høyhastighetskurs
Kunne du tenke deg å bli instruktør for høyhastighetskurs? Her finner du det du trenger å vite, og kan melde din interesse.
Regjeringen innfører krav om et eget høyhastighetsbevis for førere av fritidsbåter og vannscootere som kan oppnå hastighet på 50 knop eller mer, noe som tilsvarer 92,6 km/t. Fra 1. juni må du ha høyhastighetsbevis for å kunne føre disse fartøyene.
Har du gjennomført høyhastighetskurs? Du kan nå søke ut beviset hos Sjøfartsdirektoratet. Informasjon om gjennomført kurs (teoretisk og praktisk del) skal innrapporteres av tilbyderen du tok kurset hos. Det eneste du trenger å gjøre er å laste opp bilde og signatur, samt betale søknadsgebyret.
Kursholder Holmen Sjøfart i Bergen melder allerede om stor pågang.
Vinteren er for mange båtfolk tid for faglig påfyll. Kanskje har man endelig funnet tid til å lære seg alle sjømerkene, ta «kystskippern» eller til å bli en navigasjonsmester.
I år er det likevel én gruppe båtfolk som bør følge ekstra med. Fra i sommer innføres det nemlig krav om at alle som skal føre båt eller vannskuter med hastighet på 50 knop eller mer må ha høyhastighetsbevis.
Kristian Valaker og Kjetil Forland i Holmen Sjøfart i Bergen anbefaler alle som vil kjøre fort med båt i sommer om å melde seg på kurs mens det fremdeles er plass.
Siden september 2022 har de to båtfrelste bergenserne kurset opp mot 100 elever i hvordan man trygt ferdes i høy hastighet på sjøen. På deltakerlista står alt fra vennepar og familier til erfarne powerbåt-entusiaster
– Vi er opptatte av å holde kvalitetskurs og å holde det i henhold til kravene fra Sjøfartsdirektoratet, forteller Kjetil Forland. Kurset de tilbyr inneholder en teoretisk del, en praktisk del og til slutt en teoretisk prøve.
Høy fart utsetter ikke bare en selv, men også andre for fare, påpekte Statens Havarikommisjon for Transport under fritidsbåtkonferansen i 2020. Deres kartlegging av fritidsbåtulykker fra 2018 viser at grunnstøtinger og kollisjoner ofte kjennetegnes ved høy fart.
Valaker og Forland forteller at kursene de tilbyr ikke er en arena for å vise seg frem, og at deres mål er å forebygge nettopp slike ulykker.
– Dette er ikke noe kjørekurs hvor elevene skal vise hvor flinke de er til å kjøre. Vi ønsker at de skal forstå risiko og hvorfor vi gjennomfører de ulike øvelsene, forteller Valaker.
Selv om kurset inneholder en praktisk del, gir det i seg selv ikke rett til å føre fritidsbåt – en ferdighet man uansett bør inneha dersom man skal dundre over fjorden i 50 knop eller mer. En hastighet som tilsvarer over 90 km/t.
På kurset lærer elevene å planlegge et seilas, hvordan man best mulig fører båt i høy hastighet og om sikkerhet.
– Hvis enkelte ikke klarer det 100%, så ber vi dem om å ta det på nytt igjen. Vi har vært mer opptatt av at elevene skal kjenne på mestring og verdi av kurset enn om vi bruker 5 eller 10 liter drivstoff ekstra, forteller Forland.
Kursholderne forteller om stor spredning i både alder og båterfaring blant elevene.
– De er fra de som har kjørt båtracet «Poker run» i Bergen i alle år, til de som vil ta høyhastighetsbevis fordi partneren kjører båt som går over 50 knop, sier Forland.
Det elevene derimot har til felles, er at de sitter igjen med lærdom og økt fokus på sikkerhet. Makkerparet forteller at tilbakemeldingene de har fått har vært utelukkende positive.
– Det er jo ikke er gratis kurs, og derfor ønsker folk å få noe ut av det. Vi har jo også et ønske om at folk skal få verdi ut av høyhastighetskurset.
Du kan ta kurs og eksamen nå. Det ligger flere kurs ute på vår kursplattform RS Sjøliv.
I utgangspunktet nei. Om tidligere elever kan få dispensasjon (eventuelt prisreduksjon) til å kun ta avsluttende del eller eksamen er opp til Sjøfartsdirektoratet.
17 år (ett år før beviset tidligst kan utstedes). For å få utstedt beviset må du ha bestått kurset, oppfylle kravet om å føre båtførerbevispliktig fritidsbåt, og være over 18 år.
Sjøfartsdirektoratet har ikke lagt føringer for hva det praktiske og teoretiske kurset skal koste. Det vil være opp til den enkelte godkjente tilbyder å prise sine kurs. I tillegg til kursavgift kommer et gebyr til Sjøfartsdirektoratet for utstedelse av beviset. Dette gebyret vil fastsettes innen kort tid.
Ja.
Instruktør praktisk del – båt: D5L, passasjer- og krisehåndteringskurs, grunnleggende sikkerhetsopplæring for sjøfolk og SRC-sertifikat (VHF-kurs). Man må være 20 år eller eldre for å bli instruktør, og ha gjennomført instruktørkurs. Relevant erfaring med hastighetsbåter er et grunnleggende krav.
Instruktør praktisk del – vannscooter: Man må være 20 år eller eldre for å bli instruktør, og ha gjennomført instruktørkurs. Relevant erfaring med bruk av vannscooter er et grunnleggende krav. Bestått båtførerprøve om man er født etter 1980.
SDIR (Sjøfartsdirektoratet) har utarbeidet en liste i samarbeid med båtprodusenter og importører. Denne listen inneholder de båtene og vannscoterne som garantert går over 50 knop med ulike motorkonfigurasjoner. Listen blir oppdatert jevnlig og kommer derfor til å bli mer komplett med tiden. Men selv om din båt ikke er på listen så er du ikke fritatt fra bevis hvis båten din går over 50 knop. Det er da ditt ansvar å ha bevis.
Man vil få problemer med blant annet forsikring om dette ikke er i orden. Det er også straffeparagrafer fra Politiets side på dette.
Høyhastighetskurset består av en teoretisk del, en praktisk del og en teoretisk prøve. Teoridelen varer i 5-6 timer inkludert prøven og praktisk del 1-3 timer avhengig av antall deltagere. Maks antall deltagere på praktisk del er fem elever. Den teoretiske delen må være gjennomført før man kan ta den praktiske delen. Siden båt og vannscooter er to svært forskjellige fartøyer vil den praktiske delen skille mellom disse, og kreve ulik opplæring.
Kurset varer i totalt ca 8 timer.
Ja, dersom du har en vannscooter som kan oppnå 50 knop eller mer er du pliktig å ta høyhastighetsbevis for å lovlig kunne føre en vannscooter.
Allerede i april 2012 la et utvalg ledet av Sjøfartsdirektoratet frem en rapport som nevnte et eget høyhastighetsbevis som risikoreduserende tiltak for å få ned fatale ulykker med fritidsbåt. Den het «Rapport om sikkerhet ved bruk av fritidsbåt».
Regjeringen la i 2019 frem Meld. St. 30 Samhandling for betre sjøtryggleik, som inneholdt en rekke tiltak på fritidsbåtområdet. Sjøfartsdirektoratet har i etterkant utarbeidet en rapport om innføring av et høyhastighetsbevis. I september 2021 ble det innført krav om høyhastighetsbevis for båter som kan oppnå en toppfart på over 50 knop.
Etter gjennomført kurs og bestått eksamen søker du om beviset via Sjøfartsdirektoratets sine sider.
Nå kan du kjøpe gavekort på det digitale teorikurset ti høyhastighetsbeviset! En perfekt gave til de som er glad i fart og spenning på sjøen.
I podkasten vår «sjøliv» kan du høre Pål snakke om hvordan han ble racerbåtfører, og hva han tenker rundt høyhastighetsbeviset. I tillegg får du mange gode tips til hvordan du kan kjøre båt i høy hastighet.