Bli instruktør for høyhastighetskurs
Kunne du tenke deg å bli instruktør for høyhastighetskurs? Her finner du det du trenger å vite.
Krav til instruktør
Kurs til høyhastighet vil bli delt inn i to deler, en teoretisk og en praktisk del. Det vil være forskjellig praktisk del for båt og vannscooter, og derfor forskjellige krav til instruktørene i dette.
Instruktør må minimum oppfylle:
- Fritidsskippersertifikat
- Gyldig helseerklæring for fritidsskippersertifikat som ikke er eldre enn to år
- Gyldig sikkerhetsopplæringskurs for sjøfolk på mindre skip
- Relevant erfaring med hurtiggående fartøytype det skal undervises i
- Gjennomført instruktørkurs i henhold til retningslinjer fastsatt av Sjøfartsdirektoratet. Aldersgrensen for å gjennomsføre instruktørkurset er 20 år.
Instruktør må minimum oppfylle:
- Fritidsskippersertifikat
- Gyldig helseerklæring for fritidsskippersertifikat som ikke er eldre enn to år
- Gyldig sikkerhetsopplæringskurs for sjøfolk på mindre skip
- Relevant erfaring med hurtiggående fartøytype det skal undervises i
- Gjennomført instruktørkurs i henhold til retningslinjer fastsatt av Sjøfartsdirektoratet. Aldersgrensen for å gjennomføre instruktørkurset er 20 år.*
Instruktør må minimum oppfylle:
- Båtførerprøven
- Gyldig helseerklæring for fritidsskippersertifikat som ikke er eldre enn to år
- Kunne dokumentere kompetanse i førstehjelp som dekker førstehjelpsdelen av sikkerhetsopplæringskurset (kapittel 4).
- Relevant erfaring med hurtiggående fartøytype det skal undervises i
- Gjennomført instruktørkurs i henhold til retningslinjer fastsatt av Sjøfartsdirektoratet. Aldersgrensen for å gjennomføre instruktørkurset er 20 år.*
Båten som benyttes til høyhastighetsopplæring, skal være konstruert og utstyrt i
henhold til kapittel 3, 4 og 5 i forskrift 14. januar 2020 nr. 63 om fartøy under 24 m som fører 12 eller færre passasjerer.
• Personer som oppholder seg utendørs om bord i fartøy som benyttes i opplæring skal ha på seg egnet flyteutstyr som er CE-merket i henhold til forskrift 22. juni 2018 nr. 1019 om konstruksjon, utforming og produksjon av personlig verneutstyr (PVU). Fartøyet som benyttes til høyhastighetsopplæring skal være egnet for dette
formålet
• Fartøyet skal kunne oppnå en hastighet og akselerasjon som gjør at den praktiske
delen kan gjennomføres i henhold til emneplanen. Det vil si at fartøyet har et
fartspotensiale som minimum samsvarer med 50 knopsgrensen.
• Sjøfartsdirektoratet anbefaler på det sterkeste at kurstilbyder har ansvarsforsikring
på sine fartøy.
Dette er instruktørs ansvar å ha dette på plass og være forberedt på tilsyn fra Sjøfartsdirektoratet.
Vannscooter som benyttes til høyhastighetsopplæring skal være CE-merket i henhold til forskrift 15. januar 2016 nr. 35 om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv.
• Personer som oppholder seg utendørs om bord i fartøy som benyttes i opplæring skal ha på seg egnet flyteutstyr som er CE-merket i henhold til forskrift 22. juni 2018 nr. 1019 om konstruksjon, utforming og produksjon av personlig verneutstyr (PVU). På grunn av stor risiko for å ramle av vannscooteren eller sammenstøt med styret, er det viktig at flyteutstyret har en form for polstring, spesielt i brystregionen.
På vannscooter skal alle ha på seg:
• Egnet hjelm som er CE-merket i henhold til forskrift 22. juni 2018 nr. 1019 om konstruksjon, utforming og produksjon av personlig verneutstyr (PVU)
• Egnet bekledning.
• Ved gjennomføring av praktisk del med vannscooter skal det benyttes et følgefartøy som er konstruert i henhold til § 9 i forskrift 14. januar 2020 nr. 63 om fartøy under 24 m som fører 12 eller færre passasjerer og være utstyrt med radiokommunikasjon og førstehjelpsutstyr. Følgefartøyet skal ha mulighet for å redde personer opp fra vannet.
• Fartøyet skal kunne oppnå en hastighet og akselerasjon som gjør at den praktiske
delen kan gjennomføres i henhold til emneplanen.
Annet:
• Kurstilbyder kan tillate at kursdeltakerne benytter sine egne vannscootere så lenge disse fartøyene oppfyller kravene.
• Sjøfartsdirektoratet anbefaler på det sterkeste at kurstilbyder forsikrer seg om at alle fartøy som benyttes i høyhastighetskurset har ansvarsforsikring.
*For å bli instruktør for høyhastighetskurs er et av kravene at man skal ha gjennomgått instruktørkurs i henhold til retningslinjer fastsatt av Sjøfartsdirektoratet. Instruktørkurset skal sikre at instruktørene innehar den nødvendige kompetansen det kreves for å være instruktør av et høyhastighetskurs slik at de kan overføre viktig kunnskap og gode holdninger på sjøen til kursdeltakerne. For å kunne gjennomføre instruktørkurset kreves det at man har fylt 20 år.
Kurssteder skal godkjennes av Sjøfartsdirektoratet for å få lov til å tilby instruktørkurs.
Bli instruktør på RS Sjøliv
På vår kursplattform RS Sjøliv kan du melde deg opp som instruktør og holde kurs for høyhastighet.
Som instruktør på RS Sjøliv får du…
- Bookingløsning for dine kurs, med komplett oversikt over påmeldte, mulighet for å registrere oppmøte og kommunisere med deltakere
- Betalingsløsning
- Årlig samling/kunnskapsdeling og kompetansepåfyll for instruktører
- Ferdig kursinnhold (om ønskelig)
- Mulighet til å tilby flere kurs
- Førstelinje kundesupport via Redningsselskapets kundesenter
- Blir autorisert Kurstilbyder på RS Sjøliv
Ofte stilte spørsmål
Du kan ta kurs og eksamen nå. Det ligger flere kurs ute på vår kursplattform RS Sjøliv.
I utgangspunktet nei. Om tidligere elever kan få dispensasjon (eventuelt prisreduksjon) til å kun ta avsluttende del eller eksamen er opp til Sjøfartsdirektoratet.
17 år (ett år før beviset tidligst kan utstedes). For å få utstedt beviset må du ha bestått kurset, oppfylle kravet om å føre båtførerbevispliktig fritidsbåt, og være over 18 år.
Sjøfartsdirektoratet har ikke lagt føringer for hva det praktiske og teoretiske kurset skal koste. Det vil være opp til den enkelte godkjente tilbyder å prise sine kurs. I tillegg til kursavgift kommer et gebyr til Sjøfartsdirektoratet for utstedelse av beviset. Dette gebyret vil fastsettes innen kort tid.
Ja.
Instruktør praktisk del – båt: D5L, passasjer- og krisehåndteringskurs, grunnleggende sikkerhetsopplæring for sjøfolk og SRC-sertifikat (VHF-kurs). Man må være 20 år eller eldre for å bli instruktør, og ha gjennomført instruktørkurs. Relevant erfaring med hastighetsbåter er et grunnleggende krav.
Instruktør praktisk del – vannscooter: Man må være 20 år eller eldre for å bli instruktør, og ha gjennomført instruktørkurs. Relevant erfaring med bruk av vannscooter er et grunnleggende krav. Bestått båtførerprøve om man er født etter 1980.
SDIR (Sjøfartsdirektoratet) har utarbeidet en liste i samarbeid med båtprodusenter og importører. Denne listen inneholder de båtene og vannscoterne som garantert går over 50 knop med ulike motorkonfigurasjoner. Listen blir oppdatert jevnlig og kommer derfor til å bli mer komplett med tiden. Men selv om din båt ikke er på listen så er du ikke fritatt fra bevis hvis båten din går over 50 knop. Det er da ditt ansvar å ha bevis.
Man vil få problemer med blant annet forsikring om dette ikke er i orden. Det er også straffeparagrafer fra Politiets side på dette.
Høyhastighetskurset består av en teoretisk del, en praktisk del og en teoretisk prøve. Teoridelen varer i 5-6 timer inkludert prøven og praktisk del 1-3 timer avhengig av antall deltagere. Maks antall deltagere på praktisk del er fem elever. Den teoretiske delen må være gjennomført før man kan ta den praktiske delen. Siden båt og vannscooter er to svært forskjellige fartøyer vil den praktiske delen skille mellom disse, og kreve ulik opplæring.
Kurset varer i totalt ca 8 timer.
- Teori 5-6 timer inkludert avsluttende prøve (nettkurs, webinar, klasserom)
- Praktisk del (med fem elever) ca 2,5 timer (kortere med færre antall elever).
Ja, dersom du har en vannscooter som kan oppnå 50 knop eller mer er du pliktig å ta høyhastighetsbevis for å lovlig kunne føre en vannscooter.
Allerede i april 2012 la et utvalg ledet av Sjøfartsdirektoratet frem en rapport som nevnte et eget høyhastighetsbevis som risikoreduserende tiltak for å få ned fatale ulykker med fritidsbåt. Den het «Rapport om sikkerhet ved bruk av fritidsbåt».
Regjeringen la i 2019 frem Meld. St. 30 Samhandling for betre sjøtryggleik, som inneholdt en rekke tiltak på fritidsbåtområdet. Sjøfartsdirektoratet har i etterkant utarbeidet en rapport om innføring av et høyhastighetsbevis. I september 2021 ble det innført krav om høyhastighetsbevis for båter som kan oppnå en toppfart på over 50 knop.
Etter gjennomført kurs og bestått eksamen søker du om beviset via Sjøfartsdirektoratets sine sider.
Interessert i å bli instruktør?
Meld din interesse her, så tar vi kontakt.