Hopp til innhold
Ny havgående redningsskøyte. RS 178

Ny havgående redningsskøyte

Den nye redningsskøyta som skal bygges av GOT Marine i Mandal, vil bli unik i norsk redningshistorie. Med sine 32 meter blir det den største redningsskøyta levert noen gang.  Skøyta skal stasjoneres i Nord-Norge, der det er utfordrende og utsatte havområder og der behovet for et slikt fartøy er særlig stort. Fartøyet vil være godt rustet til å bistå i store ulykker og masseevakueringer under svært krevende forhold. 

Ikke mulig uten donasjoner

Redningsselskapet har gjennom tidene vært avhengig av store donasjoner fra enkeltpersoner, familier, bedrifter og fond og stiftelser for å kunne sette nye redningsskøyter inn i tjeneste.  

Redningsselskapet har mottatt en betydelig donasjon på 110 millioner kroner fra Garmar Holding AS til utvikling og bygging av denne store havgående redningsskøyta. Våren 2024 fikk også selskapet et stort bidrag på 16 MNOK fra Sparebankstiftelsen SpareBank 1 Nord-Norge til den nye historiske redningsskøyta. Norges Råfisklag har også besluttet å donere 1 million kroner til bygging av fartøyet.  Det samme har Helene Sundt AS. I mars 2025 kom også Olav Thon Stiftelsen på banen med en generøs donasjon på 18 millioner kroner.

De totale byggekostnadene er estimert til nærmere 150 millioner kroner.  

Verdiene som ligger i GarMar Holding AS er for en stor del skapt gjennom virksomhet på havet. Når man har muligheten til å bidra, er det naturlig og tilfredsstillende for oss å gi tilbake til sikkerhet på sjøen. Ved å støtte Redningsselskapet vet vi at pengene blir brukt til å redde liv og berge verdier

Berge Garmann Velde, styreleder i GarMar Holding AS

Vil du bidra?

Hva får de som er med og støtter byggingen?

  • Alle som er med og støtter dette historiske prosjektet bidrar til å redde liv og berge verdier i nærmere 25 år, altså til godt ut på 2050-tallet. 
  • Dermed er alle som bidrar med på å ta et stort og viktig samfunnsansvar, noe de kan være stolte av i tiårene som kommer. 
  • Ved å støtte dette prosjektet er man også med på modernisering og videreutvikling av norsk maritim redningstjeneste. 

Vi er ekstra stolte av å bidra i spleiselaget til ny havgående skøyte, som skal trygge kystlinjen og inngå i den totale beredskapen her i nord. Dette er den største enkeltgaven vi har gitt noensinne, og det er ekstra stas for oss å gi støtte til et så viktig prosjekt som både er bærekraftig og vil ha verdi over lang tid

Kjell Olav Pettersen, styreleder i Sparebankstiftelsen SpareBank 1 Nord-Norge

Støttespillere til ny havgående redningsskøyte:

  • Garmar Holding AS
  • Sparebankstiftelsen SpareBank1 Nord-Norge
  • Norges Råfisklag
  • Helene Sundt AS
  • Olav Thon Stiftelsen

– Vi er svært glade for å kunne støtte Redningsselskapet med den største tildelingen i Olav Thon Stiftelsens historie. Midlene går til utøvelse av et viktig samfunnsansvar med langsiktighet, og til god nytte for beredskapen i nord.

Geir Tore Thorvaldsen, daglig leder i Olav Thon Stiftelsen.

Info om redningsskøyta

Redningsskøyta vil få en lengde på 32 meter, marsjfart på 25 knop – topphastigheter opp mot 30 knop, slepekraft på 25-30t og rekkevidde på 600 nautiske mil i marsjfart og særdeles gode sjøegenskaper og manøvreringsevne.  Redningsselskapet har som mål at redningsskøytene våre skal driftes så bærekraftig som mulig. Som et steg på veien mot en mer bærekraftig maritim beredskap, utrustes denne redningsskøyten med hybrid fremdrift. En slik løsning har aldri vært prøvd på et redningsfartøy av denne størrelsen i Norge.  

Den nye topp moderne redningsskøyta blir et flytende beredskapssenter, som åpner opp muligheter vi ikke tidligere har kunnet løse. Fartøyet er designet fra kjøl og opp for å imøtekomme Redningsseskapets spesifikke krav til en ny fartøyklasse for helårs operativ tjeneste i Norges mest utsatte havområder. Det er optimalisert for effektive og trygge konvensjonelle rednings- og støtteoppdrag, inkludert søk og redning (SAR), slep, brannslukking og transportering av skadde. I tillegg skal også̊ en større krisesituasjon kunne håndteres, og både dekksplass, eget dykkerrom, behandlingsrom og innvendig lugarkapasitet for å kunne sette sjøvakter om nødvendig, er derfor sentrale aspekt.      

Fartøyet er designet med fokus på følgende hovedparametere:

  • Miljøvennlig konstruksjon og hybrid fremdrift      
  • Effektivt skrogdesign og fremdriftssystemer for optimale OPEX/CAPEX      
  • Et bredt operasjonsområde      
  • Stor rekkevidde og særdeles gode sjøegenskaper og manøvreringsevne      
  • Optimal komfort og sikkerhet for mannskap og annet personell    
  • Stor dekkskapasitet for eksisterende og fremtidig redningsutstyr  

Det nye fartøyet vil ha stor rekkevidde i de værharde havområdene i nord. Det vil ha hele Nord-Norge som operasjonsområde, og vil bli flyttet rundt etter behov.