RS 175 «Wilhelm Wilhelmsen»
Bli kjent med vårt hittil mest fremtidsrettede redningsfartøy.
Hvorfor designet og bygget vi RS 175 «Wilhelm Wilhelmsen»?
Redningsselskapet har stått støtt i over 130 år, og det er vår jobb å sørge for at vi står støtt også de neste 130 årene. I dette arbeidet er bærekraft naturlig nok essensielt. Det handler om å se mulighetene og utforske hvordan vi kan løfte Redningsselskapet og de tjenestene vi leverer inn i fremtiden. Vi har i vår bærekraftsstrategi utarbeidet i 2020 to hovedfokusområder, likestilling mellom kjønnene og reduksjon av våre CO2-utslipp. Målet er å redusere utslipp med 50% i snitt per oppdrag innen 2030.
RS 175 «Wilhelm Wilhelmsen» skal være et smartere og mer bærekraftig redningsfartøy. Med smart mener vi at den, ved hjelp av teknologi, kan bistå mannskapet i å ta gode avgjørelser. Det være seg i søk og redningssituasjoner, eller ved et slep og andre krevende operasjoner. Og med mer bærekraftig, ser vi på mulighetene til å redusere klimagassutslipp, både lokalt på fartøyene og i et globalt økosystem. Dette er ett steg på veien mot en utslippsfri flåte og maritim næring.
Hvordan er RS 175 smart og bærekraftig?
- Går på HVO100 (biofuel) *
- NOX-reduserende katalysator
- Hydrodynamisk skrog gir mindre motstand og er mindre energikrevende
*HVO (hydro treated vegetable oils) biodiesel er et drivstoff produsert fra vegetabilske fettstoffer og oljer gjennom hydrogeneringsprosessen. Dette renere og mer miljøvennlige alternativet til vanlig diesel skiller seg ved å bruke hydrogen som katalysator, fjerning av all oksygen gjennom hydrogenasjon, og dermed oppnår lengre holdbarhet i drivstofftanken. Forskjellen fra vanlig biodiesel ligger i produksjonsprosessen, der HVO viser seg å være mer bærekraftig og mindre utsatt for oksidasjon og forurensning.
- Systemovervåkning gjør at vi raskere kan oppdage noe unormalt og utføre prediktivt vedlikehold. Dette fører igjen til mindre nedetid, lavere vedlikeholdskostnader og lengre levetid på komponenter.
- Sensorteknologi er viktig og bidrar til å se hvordan vi drifter fartøyene. Vi vet at en veldig stor andel i reduksjon av CO2 kan gjøres gjennom operasjonelle tiltak – altså uten å endre på skipet rent fysisk.
- Fartøyet bestemmer fart og manøvreringer. Dette gir oss økt situasjonsforståelse og smarte rutevalg. Cruise-control på nyere biler med avstandsbedømmelse, er et eksempel på dette. Førerassistansen frigjør mental kapasitet. Dette bidrar til at mannskapet i større grad har mulighet til å fokusere på arbeidsoppgavene om bord på skøyta og har en effektiv samhandling med andre aktører. Samtidig som det legger til rette for digital samhandling og integrerte operasjoner i søk og redning.
- Denne skøyta er utstyrt med en sensorpakke, bestående av radar og flere kameraer med ulike teknikker. Kombinasjonen gir full situasjonsforståelse med 360-graders dekning rundt båten. Hver av sensorene i enheten har egne optimale driftsforhold. Sensorfusjon gir systemet effektiv deteksjon under alle vær- og lysforhold. Dette vil revolusjonere måten vi gjennomfører søk. Når vi kan samle data fra sensorer og disse begynner å behandle informasjonen, det er da vi begynner å få det intelligente fartøyet vi søker.
Staff-klassen
Første bygg i Staff-klassen (modell P-42) ble sjøsatt i 2016. Dette er hurtiggående redningsfartøy, beregnet på de frivillige korpsene (under 15 meter). Skøytene bygges hos Hydrolift i Fredrikstad.
RS 175 er bygget som en videreutviklet versjon (modell P-45) av klassen. Den har blant annet et lenger skrog, lukket styrhus og motorer med katalysator. I tillegg har denne skøyten et helelektrisk støttefartøy.
RS 175 «Wilhelm Wilhelmsen»
Se teknisk informasjon og les mer om redningsfartøyets tjeneste her.
Bli med om bord
Bli med om bord i RS 175 sammen med Monica Wilhelmsen, styremedlem i Tom Wilhelmsen Stiftelse: