Er båten klar for høsten?
I havnene merkes det allerede nå at mange båter tas i opplag. Men hva skal du egentlig ta med deg hjem, og hva kan ligge i båten gjennom høsten og vinteren?
Hva bør du tenke på under opplag?
Tekst og foto: Terje Haugen/Båtliv
Det nærmer seg sesongslutt for mange. Det betyr tid for opplag av båten. Vi skal derfor se litt nærmere på det som er lurt å ta med seg ut av båten, og ikke minst hvorfor. Hva du bør gjøre henger naturlig nok sammen med størrelsen på båten. Et aktuelt skille mellom dem kan være over og under 26 fot.
Om du ikke er klar for å ta båten i opplag helt enda, og vil forlenge båtsesongen, har vi også noen tips for å holde deg varm om bord
Blir du kvitt litt dødvekt i løpet av høstsesongen kan du muligens også skaffe deg en knop eller tre ekstra grunnet spart vekt til våren. Ikke alt som tas ut trenger å få plass igjen til våren. Men ikke minst er dette et godt utgangspunkt for å praktisere sjøvettregel nummer to, som går ut på å ta med nødvendig utstyr, og at utstyret må holdes i orden og være lett tilgjengelig. Vår indre skrotnisse trives god om bord også.
Under finner du ting du bør fjerne fra båten når du tar den på opplag.
Båter under 26 fot:
Her er det i første rekke drivstoffet du skal tenke på. Det er i de fleste tilfeller en ferskvare av typen bensin. For: Bensinen mister effekt over tid, og en halvfull tank vil i tillegg samle kondens. Dette blir i mange tilfeller en meget uheldig cocktail for motoren til våren. Ergo: Ingen bensinslanter igjen om bord. Løse tanker tar du med hjem og gir resten av innholdet til gressklipperen.
Redningsvester og andre lovpålagte flytemidler tas med hjem av flere grunner. Her bør de tørkes og lagres tørt. Oppblåsbare vester skal kontrolleres, selv om de ikke har vært blåst opp på en stund. Patroner og oppløsningstabletter er datostemplet, og skal skiftes år om annet. Blir den oppblåsbare vesten liggende i båten, vil patronen før eller siden gå av, fordi fukten vil utløse vesten på ett eller annet tidspunkt. I noen tilfeller vil også automatikken slutte å virke.
Fortøyningstau og ankertau bør skylles i ferskvann og henges opp til tørk. Slitte tau bør skiftes ut med nye. Eksperimenter eventuelt med vaskemaskinen på eget ansvar. Men det meste kan puttes i vaskemaskinen på lav temperatur; da får du et godt resultat. Ikke sentrifuger tauverket, så holder det litt lenger.
Små fendere tas med hjem og gis en omgang eller et lag fendershine eller annet egnet favorittmiddel. Batteriet bør du også ta med hjem. Årene bør også gis en egnet overhaling hjemme.
Kalesje eller sprayhood bør også demonteres, tørkes og pleies hjemme. Blir de sittende på båten, blir de utsatt for skade dersom det skulle komme mye snø, som tynger ned for eksempel presenningen.
InspectorCam
Bestselger fra nettbutikken
Har du behov for å se hva som skjuler seg i kjølsvinet eller inspisere baksiden av instrumentpanelet? Med Inspectorcam får du «øyner» på vanskelig tilgjengelige steder.
Båter over 26 fot:
I denne klassen blir det grovt sett også regnet som naturlig å ta ut ut tauverk, ankerkjetting, fendere og stort sett alt annet løsøre – inkludert puter – som kan få jordslag om bord. Dette skal du ta med deg hjem og gå over med tanke på utskiftning og reparasjon. Bonusen er at du lett kvitter deg med utstyr og ræl som lett samler seg og får, eller tar, fast plass ombord. Vel hjemme kan du gå over det meste uten det tidspresset som ofte oppstår når du skal i gang med båtlivet til våren.
Fellesnevneren med de mindre båtene ligger i tankene. Dieseltanker bør også her toppes helt opp for å hindre kondensdannelse – og, ikke minst, forhindre at de avskyelige dieseldyrene (bildet) avlegger deg et upassende besøk.
Videre bør du ikke oppbevare gassflasken om bord over vinteren. Den tar du straks med hjem etter opplag og setter i garasjen eller boden ute. Men også andre brannfarlige væsker, som for eksempel ekstra bensinkanne, aceton, rødsprit, whitesprit og tilsvarende, skal ut av båten nå.
I den siste kategorien finner vi elektronikken. Navigasjonsinstrumenter som er enkle å løsne fra holderne sine, bør du ta ned og ta med hjem av minst tre årsaker. Den åpenbare er at du slipper å bli utsatt for tyveri. Den andre går ut på at det er lettere å få oppgradert programvaren og sjøkartene via PC-en. Den tredje grunnen er at elektronikken trives bedre om den blir lagret hjemme, og kretskortene vil takke deg til våren.
Fortøyningstau og ankertau bør også her skylles i ferskvann og henges opp til tørk. Kanskje er det på tide med nye tau? I litt større båter er det også vanlig med et rikholdig utvalg på verktøyfronten. Her kan du også sjekke at du har full oversikt ved å ta med kassa eller kassene hjem for inspeksjon, vedlikehold og påfyll. Fendere kan du også like greit ta med hjem og vaske ved sesongslutt.
Putene skal også tas med hjem og legges tørt.
Batteriene kan gjerne stå i båten over vinteren, men pass på at de er fulladet før sesongslutt. Det kan også være en idé å lade dem opp en gang i løpet av vinteren.
DSALT Saltfjerner
DSALT er et skånsomt vedlikeholdsprodukt som enkelt fjerner salt og samtidig hemmer ny korrosjon. Produktet er velegnet til desalting av bl.a båter, båtmotorer, bremser, seil, tauverk, dykkerutstyr, teiner og garn, m.m.
Artikkelen er levert av: