Varsling
Varsling er positivt
Redningsselskapet ønsker en organisasjonskultur basert på åpenhet, der eventuelle kritikkverdige forhold tas opp, diskuteres og løses.
I Redningsselskapet jobber vi hardt hver dag for å forsøke å unngå kritikkverdige forhold i virksomheten vår. Hvis du likevel oppdager kritikkverdige forhold, ønsker vi selvsagt å gjøre noe med dem. Varsling om kritikkverdige forhold kan dermed bidra til å utvikle Redningsselskapet positivt.
Redningsselskapet håndterer mottatte varsler i tråd med «Redningsselskapets rutiner for varsling».
Hvordan varsler du?
Du bør varsle skriftlig enten per e-post eller brev, men du kan også varsle muntlig. For å sikre god saksbehandling oppfordrer vi deg til skriftlig varsling.
Redningsselskapet har opprettet en varslingskanal (Vis e-post), som også kan benyttes av eksterne for varsling om mulig kritikkverdige forhold i Redningsselskapet. Varslingskanalen administreres av juridisk rådgiver i Redningsselskapet. Dersom varselet gjelder juridisk rådgiver, skal varselet sendes til generalsekretæren. Dersom varselet gjelder generalsekretæren, skal varselet sendes til presidenten.
Du står videre fritt til å varsle eksternt til offentlige tilsynsmyndigheter som Arbeidstilsynet, Sjøfartsdirektoratet, Økokrim, Konkurransetilsynet mv.
Du kan også varsle eksternt til media eller offentligheten, dersom
- du er i aktsom god tro om innholdet i varselet
- varselet gjelder kritikkverdige forhold som har allmenn interesse, og
- du først har varslet internt eller har grunn til å tro at intern varsling ikke vil være hensiktsmessig.
Innholdet i varselet
I varselet bør du nevne:
- navnet ditt og stillingen din
- de kritikkverdige forholdene, inkludert dato(er) og sted
- hvem som kjenner til forholdet fra før, og ditt syn på hvem som bør informeres eller involveres i saken
- annen informasjon som du mener er relevant
Du må ha rimelig grunn til å tro at forholdene du varsler om, er riktige. Du må ikke framsette bevisst uriktige eller ubegrunnede påstander.