Hopp til innhold

De ulike skøyteklassene

Våre 58 redningsskøyter er fordelt på 10 fartøyklasser. Trykk på skøytenavnet for å se tekniske spesifikasjoner og antall oppdrag så langt i år.

Staff-klassen

Første bygg i Staff-klassen ble sjøsatt i 2016, med navnet RS «Einar Staff SR». Andre skøyte i denne klassen er RS 164 «Jens Bye». Bygg 3 er RS 165 «Askeladden»  RS 166 «Horn Stayer», RS 167 «UNI Sognefjord», RS 170 «Prinsesse Ragnhild» og RS 175 «Wilhelm Wilhelmsen».  Dette er hurtiggående redningsskøyter med en toppfart på over 45 knop, beregnet på de frivillige korpsene. Skøyteklassen er delvis åpen, noe som gjør at man er avhengig av å bruke øreklokker med kommunikasjonsutstyr om bord. Skøytene bygges hos Hydrolift i Fredrikstad.

Ulstein-klassen


Vi kaller Ulstein-klassen for «det komplette redningsverktøy». Den har både slepekraft (12 tonn bollard pull), fart (38 knop) og stor rekkevidde, samt det nyeste innen teknisk redningsutstyr og navigasjon. RS «Idar Ulstein» fra 2015 er første skøyte i denne klassen. Andre skøyter er RS «Hans Herman Horn», «Odd Fellow III» og RS «Leif-Erik Simonsen»

Bergesen-klassen


Dette er en lett, rask fartøyklasse som lager små hekkbølger. Hastighet er nesten 40 knop. I denne klassen finner vi redningsskøytene «Bergesen d.y. »,«UNI Kragerø», «Sjømann», «Elias», «Bill», «Eivind Eckbo», «Bendt R. Rasmussen» og «DNV II»

PG_sundt_klassen

Petter C.G.Sundt-klassen


Motor og vannjet sørger for at redningsskøyta oppnår en toppfart på rundt 40 knop. Den har en dypgang i underkant av en meter.  Det gjør at den kommer lett inn på grunt vann når den skal redde liv, berge båter eller gi assistanse. Skøyteklassen Petter C.G.Sundt har vakt oppsikt i internasjonale redningsmiljøer med en enestående kombinasjon av fart, sjøegenskaper og effektivitet.
Redningsskøytene «Inge Steensland», «Stormbull», «Horn Flyer», «Sundt Flyer», «Horn Rescue», «Klaveness Marine», «Kristian Gerhard Jebsen II», «Ivar Formo» og «Ragnar Stoud Platou» .

Fosen-klasen

Fosen-klassen


Dette er en havgående redningsskøyteklasse med stor slepekraft (over 20 tonn kraft på kroken). Disse kan holde store lasteskip unna fjæresteinene. Redningsskøytene«Odin», «Kristian Gerhard Jebsen», «Halfdan Grieg», «Gjert Wilhelmsen», «Harald V», «Det Norske Veritas» og «Oscar Tybring V» hører til denne klassen.

Simrad-klassen


Disse redningsskøytene driftes av frivillig mannskap. Når de har vakt, rykker de ut i løpet av et kvarter. Redningsskøytene har lavere fribord og er den minste av redningsskøytene.
Redningsskøytene «Vekteren», «UNI Helgeland», «Mærsk», «Bjarne Kyrkjebø», «Uni Oslofjord», «Kaptein Egil J. Nygård», «Uni», «Utvær», «Kjøpstad», «Gideon», «Ryfylke», «Hvaler», «Simrad Buholmen», «Simrad Færder» og «Sundt»

Flere av skøytene i denne klassen har blitt ombygd til en mer moderne standard de siste årene.

von koss klassen

Von Koss-klassen


Dette er de største redningsskøytene i Redningsselskapet som er meget gode ute på havet. Med en lengde på 23 meter er de blant de største skøytene i Redningsselskapets flåte. «Peter Henry von Koss» og «Reidar von Koss» er de to gjenværende i denne klassen etter at «Ulabrand III» ble solgt. Disse er stasjonert ved tøffe havstrekninger da de tåler mye sjø.

Emmy Dyvi-klassen


Det beste med disse redningsskøytene i følge skipsfører på «Erik Bye» at det er god plass, de har lettbåt i hekken, messa er på dekk (noe som gir redningsmannskapene godt utsyn), tre styreposisjoner fra styrhuset, god utsikt fra styrhuset ved søk og manøvrering. «Erik Bye» og «Bergen Kreds».

Skomvær-klassen illustrasjon

Skomvær-klassen


I denne klassen er redningsskøytene «Knut Hoem», «Kaptein Buhre», «Oscar Tybring IV» og «Dagfinn Paust». «Skomvær III» ble solgt i 2023. «Skomvær III» var den første av en ny generasjon redningsskøyter som ble bygget i sandwich. Den kom i 1986. I 2016 forliste RS «Ægir». Den er nå privateid i Kristiansund.

Vekteren-klassen


Denne klassen består nå kun av RS 148 «Mjøsvekteren». Tidligere var også RS 153 «Kystvekteren» en del av denne klassen.Skøytene er designet av Birger Kullmann Yacht Design. Mjøsvekteren har utenbordsmotorer.

Støttefartøy

UNI-klassen


Vår nyeste klasse består av åpne støttefartøyer med åtte meters lengde. Dette er ikke ordinære redningsskøyter, men fartøyer som kan utføre mange av de samme oppdragene som vår redningsskøyter. For eks slepeoppdrag og søk. Fordelen med disse er lavere drivstofforbruk og hurtige utrykninger.

Ambulansebåt

Ambulansebåter

Våre ambulansebåter eies av RS og jobber for sykehusene i Nord-Norge. EYR Myken, EYR Bremstein, EYR Ytterholmen og EYR Åsvær tilhører denne klassen.