Hopp til innhold

Biler i beredskap

På rekke og rad kom ti stk pickup Isuzu D-Max kjørende inn til Redningsselskapets nye hovedkontor i Horten. Bilene skal spres rundt i landet der behovet for dem er størst. Hva skal egentlig Redningsselskapet med så store biler, tenker du kanskje. Svaret får du her.   

For å utføre alle oppdragene har Redningsselskapet 58 redningsskøyter fordelt langs hele kysten, og på Femunden og Mjøsa. I tillegg har Redningsselskapet en rekke mindre fartøyer, som robåter, seilbåter, vannskutere og mindre hurtiggående fartøyer. Disse kan det ofte være nødvendig å frakte med båthenger på land, og da trenger bilene den kraftige trekkraften som disse bilene har.  

–  Selvfølgelig er det viktig å nå frem, ofte til vanskelige steder og med tungt utstyr under redningsaksjoner. Bilene brukes også i vårt forebyggende arbeid. 30 000 barn går gjennom en eller annen forebyggende aktivitet i vår regi hvert år. Mange av kursene innebærer at barna skal i vannet, og da har vi med oss en henger full av tunge våtdrakter, sier regionsleder i Redningsselskapet, Erik Knudsen. 

Isuzu D-Max har 3 500 kilo hengervekt, og med 1 000 kilo nyttelast, er den godt rustet til å få frem kritisk materiell. 

Bilene har blitt levert som et samarbeid mellom Isuzu, Avis Bilutleie og Arctic Trucks, som sammen utgjør et spleiselag for å levere disse bilene til Redningsselskapet.  

– Det er en glede å fortsette vårt gode samarbeid med Redningsselskapet i 2024. I tillegg til å redde liv på sjøen, foregår mye av Redningsselskapet sitt arbeid på land. Derfor er vi glade for at vi kan bistå med deres transportbehov på veien i samarbeid med Isuzu Norge, forteller Donald Hayes, daglig leder i Avis Bilutleie Norge, Sverige og Danmark. 

– Dette er fjerde året vi har denne typen biler. De er lette å manøvrere, selv på trange veier og snuplasser ut mot kysten. Dette er en god bruksbil som passer perfekt til det behovet vi har, sier Knudsen. 

Erik Knudsen er veldig fornøyd med ny bil til regionens forebyggende arbeid.