Dette gikk din støtte til i 2024
Redningsselskapet er og har alltid vært en laginnsats. 365 dager i året er redningsskøytene i beredskap for å trygge kyst og innsjøer. Hvert år formidler vi over hundretusen timer med drukningsforebyggende sjøvettkunnskap. Det hadde ikke vært mulig uten våre støttespillere.
HILSEN ALLE OSS I RS
Kjære støttespiller, her ser du noe av det vi fikk til i felleskap i 2024.
Takk for at du var der når noen trengte oss. Takk for at du var der da det sto om livet.
Takk for at du er med på laget.
Sammen løste vi nesten 10 000 oppdrag
I 2024 gjennomførte Redningsselskapet totalt 887 søk- og redningsoppdrag (SAR). Statistikken for 2024 viser 52 flere SAR-oppdrag enn i 2023.
– Av de mange SAR-oppdragene vi er involvert i på landsbasis, ser vi at disse ofte er knyttet til godt voksne menn, høy hastighet, promille og manglende bruk av flyteplagg, sier Grete Herlofson, generalsekretær i Redningsselskapet.
Fall over bord-oppdrag (MOB) økte fra 27 i 2023 til 53 i 2024, en dobling på ett år.
Fire fylker skiller seg ut
Redningsselskapet rykket i fjor ut på flest alvorlige oppdrag i Vestland, Agder og Vestfold. Vestland ligger på topp med totalt 124 SAR-oppdrag. Det tilsvarer en økning på over 19 prosent sammenlignet med året før. Nest flest alvorlige oppdrag fant sted i Agder, der antallet var 105.
På tredjeplass over flest alvorlige oppdrag ligger Vestfold med 95 SAR-hendelser, samme antall som i 2023. Nordland har imidlertid hatt den største økningen i antall SAR-oppdrag fra 59 til 89 oppdrag i 2024.
– Perioden juli til september i år har virkelig satt spor. Fylker i sør og vest med mange fritidsbåter topper statistikken. Selv med en sommer med variabelt vær, har vi heller ikke i fjor kommet utenom en økning i alvorlige hendelser på sjøen, sier Herlofson.
Liten nedgang i total oppdragsmengde
I 2024 utførte Redningsselskapet totalt 9674 oppdrag. Av disse var 4531 rene assistanseoppdrag.
Tekniske assistanser, som motorstopp og tau i propellen, var den klart største årsaken til at folk søkte hjelp fra redningsskøytene i fjor. Hele 78 prosent av assistanseoppdragene rettet seg mot fritidsbåter. Utover assistanse- og nødoppdrag gjennomførte Redningsselskapet også dykkeroppdrag, ambulanse- og syketransport, samt skyss av los. Frivillige mannskaper sto for 25 prosent av oppdragene, tilsvarende 2396 oppdrag på landsbasis. Til sammen tilbakela Redningsselskapets skøyter 150.013 nautiske mil, som tilsvarer syv ganger rundt jorda ved ekvator. Det lengste oppdraget i 2024 varte i 30 timer og ble utført av redningsskøyta «Gjert Wilhelmsen» ved stasjon Sørvær.
Reddet flere liv
Redningsselskapets visjon er at ingen skal drukne. I 2024 reddet mannskapene på redningsskøytene 30 mennesker fra drukningsdøden, hvor én tredjedel av livene ble reddet av frivillige mannskaper. Samtidig mistet 95 mennesker livet i drukningsulykker i 2024.
– Det høye drukningstallet og den kraftige økningen i fritidsbåtulykker er svært bekymringsfullt. Det forebyggende arbeidet i Norge må koordineres bedre og styrkes med flere ressurser for å forebygge alle typer ulykker. Uten Redningsselskapets tilstedeværelse kunne antallet drukningsdødsfall vært betydelig høyere, sier generalsekretær Grete Herlofson.
Fylkesvis statistikk – totalt antall oppdrag
Stasjon | 2023 | 2024 |
Vestfold | 875 | 686 |
Agder | 639 | 597 |
Østfold | 596 | 649 |
Vestland | 588 | 504 |
Nordland | 567 | 552 |
Oslo | 510 | 467 |
Rogaland | 384 | 356 |
Finnmark | 362 | 308 |
Trøndelag | 318 | 290 |
Møre og Romsdal | 308 | 323 |
Akershus | 288 | 379 |
Telemark | 159 | 143 |
Troms | 139 | 105 |
Innlandet | 44 | 67 |
(Tallene ekskluderer lostilbringertjenester og ambulansebåter)
Nesten 1500 frivillige
1462 aktive frivillige ga av sin fritid for å hjelpe andre og spre sjøvett. Dette innbefatter både frivillige på redningsskøyte, frivillige på land og i våre UNG-lag.
Totalt 15 768 frivillighetstimer ble nedlagt i forebyggende aktiviteter i 2024.
30 liv ble reddet
Blant de som fikk livsviktig hjelp var Eric Wilting, som gikk på grunn med seilbåten sin i svært dårlig vær.
Mange ble trygge i vann
12 481 skoleelever har gjennomgått vår praktiske Trygg i vann-opplæring. Dette innebærer at barn får kunnskap i selvberging og livredning, som de i mange tilfeller ikke ville fått, til tross for at dette er fastsatt i kompetansemålene for elever på ungdomstrinnet.
Ny, innovativ redningsskøyte
Oslofjorden ble litt tryggere da redningsskøyta «Wilhelm Wilhelmsen» ble døpt i januar 2024 og senere satt inn i tjeneste fra stasjon Horten. Den nye redningsskøyta har avanserte automatiske systemer som gir verdifull data og informasjon under SAR-oppdrag. Informasjonen deles med leverandørene slik at teknologien ombord over tid blir enda mer intelligent.
Bistod ved togulykke
Én person døde og flere ble skadet etter en togavsporing på ved Finneidfjord på Nordlandsbanen i oktober. Redningsskøyta «Leif-Erik Simonsen» var til stede og lyste opp ulykkesområdet for redningsarbeiderne på kveldene etter ulykken.
Nytt sjøredningskorps
I august ble vårt nye sjøredningskorps, RSRK Hustadvika, offisielt åpnet. Anledningen ble markert med kake og tale fra både varaordfører i Hustadvika og generalsekretær Grete Herlofson. I flotte nye lokaler på Tornes og med redningsskøyta «Gideon» i beredskap skal frivillige bidra til sikkerheten for sjøfarende i dette tidvis værharde området. Korpset, som er en videreføring av RSRK Aukra, vil gjerne ha flere med på laget. Har du vurdert å bli frivillig bør du sjekke ut rs.no/frivillig eller Redningsselskapets sjøredningskorps Hustadvika.
Ny handlingsplan for sjøsikkerhet
Handlingsplanen for sjøsikkerhet ble lansert av Sjøfartsdirektoratet i desember 2024. Det er en seier for RS og vårt politiske arbeid at vi fikk med flere av våre innspill til forebyggende tiltak. Av innspillene våre som ble lyttet til var blant annet behovet for en gjennomgang av kompetansekrav med vurdering av en praktisk del av båtførerprøven. Innføring av flere sikkerhetskrav som krav om dødmannsknapp, annet sikkerhetsutstyr og økt fokus på trygge småbåthavner ble også tatt med. Vi ble også lyttet til da vi foreslo å øke bøtesatsene, eksempelvis for manglende høyhastighetsbevis for fritidsfartøy. I dag er det mange som heller velger heller å ta boten enn å gjennomføre kurset med praktisk utsjekk. Men vi er ikke i mål. I tiden fremover vil RS fortsette å jobbe for å bli en del av løsningen dersom det foreslåtte obligatorisk småbåtregister opprettes. Det må også jobb for å sikre at handlingsplanen følges opp med midler.
Nord-Europas mest moderne sjøsikkerhetssenter
Vi åpnet Nord-Europas største og mest moderne sjøsikkerhetsenter
RS Noatun i Horten. Her har vi basseng med værsimulator, brannhall, skips-simulator, livbåter og mye mer.
RS Sjøredningsskolen tilbyr et bredt spekter av kurs rettet mot skip, offshore, industri og helse. Vi har grunnleggende- og repetisjonskurs for skip og offshore, industrivernkurs og akuttmedisin for legevakt.
Livreddende samarbeid
Sammen med Hovedredningssentralen inngikk vi et samarbeid og å »digitalisere og strømlinjeforme prosessene som ligger til grunn for redningsoperasjoner i Norge. Dette initiativet vil gjøre det mulig å følge en aksjon fra start til slutt med økt presisjon og bedre informasjonsflyt.
Tusenvis av vester sjekket
Hvert år har vi fokus på viktigheten av å sjekke de oppblåsbare redningsvestene. 2024 viste en sterk økning i antall nordmenn som vet at redningsvestene må sjekkes årlig. Hele 64 prosent – en økning fra 55 prosent i fjor, ifølge en nasjonal undersøkelse fra InFact. Likevel er det fortsatt over 30 prosent som ikke vet at vesten må sjekkes regelmessig, og dette viser at vi fortsatt har en vei å gå for at alle som ferdes på sjøen skal være iført trygg redningsvest.