Biler i beredskap
På rekke og rad kom ti stk pickup Isuzu D-Max kjørende inn til Redningsselskapets nye hovedkontor i Horten. Bilene skal spres rundt i landet der behovet for dem er størst. Hva skal egentlig Redningsselskapet med så store biler, tenker du kanskje. Svaret får du her.
For å utføre alle oppdragene har Redningsselskapet 58 redningsskøyter fordelt langs hele kysten, og på Femunden og Mjøsa. I tillegg har Redningsselskapet en rekke mindre fartøyer, som robåter, seilbåter, vannskutere og mindre hurtiggående fartøyer. Disse kan det ofte være nødvendig å frakte med båthenger på land, og da trenger bilene den kraftige trekkraften som disse bilene har.
– Selvfølgelig er det viktig å nå frem, ofte til vanskelige steder og med tungt utstyr under redningsaksjoner. Bilene brukes også i vårt forebyggende arbeid. 30 000 barn går gjennom en eller annen forebyggende aktivitet i vår regi hvert år. Mange av kursene innebærer at barna skal i vannet, og da har vi med oss en henger full av tunge våtdrakter, sier regionsleder i Redningsselskapet, Erik Knudsen.
Isuzu D-Max har 3 500 kilo hengervekt, og med 1 000 kilo nyttelast, er den godt rustet til å få frem kritisk materiell.
Bilene har blitt levert som et samarbeid mellom Isuzu, Avis Bilutleie og Arctic Trucks, som sammen utgjør et spleiselag for å levere disse bilene til Redningsselskapet.
– Det er en glede å fortsette vårt gode samarbeid med Redningsselskapet i 2024. I tillegg til å redde liv på sjøen, foregår mye av Redningsselskapet sitt arbeid på land. Derfor er vi glade for at vi kan bistå med deres transportbehov på veien i samarbeid med Isuzu Norge, forteller Donald Hayes, daglig leder i Avis Bilutleie Norge, Sverige og Danmark.
– Dette er fjerde året vi har denne typen biler. De er lette å manøvrere, selv på trange veier og snuplasser ut mot kysten. Dette er en god bruksbil som passer perfekt til det behovet vi har, sier Knudsen.