Hopp til innhold

Fart med Pål Virik Nilsen

Tekst: Eigil Andersen

Foto: Frode Pedersen, Eigil Andersen og Karina Halvorsen

Pål Virik Nilsen har minst 1 000 timer med erfaring i over 50 knop, som profesjonell racerbåtfører i Class-1 teamet til Bjørn Rune Gjelsten. Nå har han fått i oppgave å lære båtfolk med mye bensin på tanken, og adrenalin i blodet, å kjøre fort på sjøen, på en trygg og riktig måte. Her er fem kjappe om båt og fart. 

Hva snakker vi om, når vi snakker om båt og høy hastighet? 

– Fart om bord i en båt er et relativt begrep. Det handler om hvem du spør, og hvilken erfaring de har. Det er et stort ansvar, men et ansvar du må bære som fører av et fritidsfartøy. I dag finnes det fritidsfartøyer som kommer opp i hastigheter fra 50 knop og oppover. Stadig flere norske båteiere har båter som gjør mer enn 40 knop, i tillegg har vi fått vannscootere som går enda hurtigere enn det. Da bør man definitivt vite hva man gjør.  

Hva synes du om det nye hastighetsbeviset som kommer i juni? 

– Det er på sin plass at vi nå setter fokus på sikkerhet og kunnskap om større hastigheter. Jeg har jobbet med høyhatighetskursing siden 2015 og sett både behovet, men også gleden deltagere har av å sitte igjen med ny kunnskap etter endt kurs. Man får mer moro med båten sin når man mestrer omstendighetene. Også venner og familie kan føle seg tryggere med en båtfører som har de rette holdningene og kunnskapen til å føre båten i høyere hastigheter. 


FAKTA 

Navn: Pål Virik Nilsen 

Bosted: Sandefjord 

Jobb:  

  • Fagansvarlig fritidsbåt  i Redningsselskapet 
  • Instruktør og kursutvikler «Høyhastighetskurs»  
  • Skrevet bøkene «Helt Propell» (utgitt i 2015) og «Båt i Hastighet» (utgitt i 2018) 

Team: Maritimo Racing, Australia 

Klubb: Outboardklubben, Oslo 

Aktiv: 30 år 

Antall race: 293 

  • Verdensmester  
  • Norsk mester x2 
  • Australsk mester x3 
  • Syv internasjonale medaljer i EM og VM i ulike offshore og rundbane klasser 

Hvordan blir man en trygg båtfører i høy hastighet? 

– Alt handler om erfaring, og det er det ikke lett å skaffe seg fort. Det er så mange ting som skal på plass… Du skal bli kjent med båten din, finne riktig kjørestil, som passer den båten du sitter i. Og når du først er i gang, må du løfte blikket og se fremover, langt fremover. Lengre enn du tror. I 50 knop kjører du nesten 30 meter i sekundet. Da er det viktig å følge med! Er det bølger, skjerpes kravet mange hakk. Er du ukjent, gjelder regelen om å avpasse farten etter forholdene. Er det mørkt, så kjører jeg aldri fort. 

Er stor fart på sjøen et norsk fenomen? 

– Kanskje, kanskje ikke. Vannet er litt eksotisk for oss nordmenn. En siste friplass, om du vil. Siden sommeren i Norge er så kort, så priser vi kanskje sol og sommer høyere enn de fleste andre. Det er kanskje det som trigger folk til å gi full gass. De går hele vinteren og gleder seg til å få ut båten. Fylle drivstoff, ta på slalåmbriller og reise ut for å finne de store bølgene. Det er den ultimate sommerdrømmen for mange, også for meg.  Fart er moro, men for å kjøre fort trenger du også – som sagt – kunnskap. Og respekt for elementene. 

Hvor stor respekt har du, med din rutine, for disse elementene? 

– Jeg merket hvor brutal og uforutsigbar sjøen kan være da jeg mistet to konkurrenter i et tragisk race i Dubai i 2009. Kun minutter før ulykken skjedde, og starten gikk, stod vi og klemte hverandre og ønsket lykke til. At han ene sto sammen med sine barn, som alle var på alder med mine egne, gjorde noe med meg. I høy fart er marginene minimale, og tragediene så voldsomme. Dette ene øyeblikket har gjort min respekt for sjøen enorm.  

Og svaret på alt dette er altså mer kunnskap og kompetanse? 

– Et kurs er en god start på det for de fleste. I tillegg må vi jobbe med holdninger. Til fart, alkohol og mørkekjøring. Dessverre er det slik hver sommer at de fleste alvorlige hendelser i den norske skjærgården som inneholder fart, også inneholder en kombinasjon med mørke, og alkohol. 

Når man mestrer omstendighetene, har de rette holdningene og kunnskap til å føre båt i høy hastighet, så får man det enda mer moro på sjøen, sier Pål Virik Nilsen som siden 2015 har holdt høyhastighetskurs for norske og utenlandske båtførere. 

Meld deg på vårt nyhetsbrev, og vær den første til å motta ny informasjon om hastighetssertifikatet!

  • Still spørsmålet ditt her så svarer vi deg så fort vi vet noe mer.