Hopp til innhold

02016 er mer enn bare et telefonnummer – det er en livline for båtfolket langs norskekysten. Visste du at denne hjelpelinjen driftes av Redningsselskapet i sommersesongen?

Siden 2020 har Redningsselskapet driftet assistansetelefonen 02016 i båtfolkets høysesong fra 1. mai til  1. september. De øvrige månedene er det Kystradioen i Stavanger og Bodø som svarer ut 02016-linjen. Med gode erfaringer og i tett samarbeid med Telenor kystradio (TKR), og Hovedredningssentralen (HRS) er det nå opparbeidet en svært robust «operasjonssentral» på Noatun i Horten. Assistansetelefonen er blitt en  uvurderlig ressurs for alle som ferdes på sjøen.

En smart beredskapsløsning

Tenk deg følgende scenario: Du er ute i båten med familie eller venner på en solrik ettermiddag. Plutselig begynner motoren å fuske, eller du oppdager at navigasjonsutstyret ikke fungerer som det skal. Det er ikke en livstruende situasjon, men du trenger hjelp og råd.

Det er da 02016 kommer til unnsetning.

Bak telefonen sitter erfarne operatører med solid bakgrunn fra redningsskøytene og kystradiotjenesten. De kan:

Fredrik Hove, vaktsjef for 02016, forklarer tjenestens formål slik: «Hensikten er at vi som 02016-operatører skal kunne ta gode beslutninger og fjerne unødvendige samtaler direkte til redningsskøytene. Vi skal motta og vurdere en nødsamtale og avklare med HRS. Hovedredningssentralen stoler på vurderingene som operatørene på 02016 gjør.»

Tidlig hjelp kan avverge en nødsituasjon

Den virkelige verdien av 02016 ligger i hvordan tjenesten optimaliserer beredskapen langs kysten. Gjennom tidlig intervensjon løses problemer før de utvikler seg til farlige situasjoner, noe som skaper viktig ressurseffektivitet ved at redningsskøyter og nødetater kan fokusere på de mest akutte hendelsene. Et annet vesentlig aspekt er den lavere terskelen for å søke hjelp – mange kvier seg nemlig for å ringe 112, men føler seg komfortable med å ringe 02016.

«Vi avlaster også andre nødetater. Operatørene våre avverger søk- og redningsoppdrag (SAR) ved tidlig hjelp. Hva som ellers kunne blitt til en alvorlig nødsituasjon blir løst med god veiledning, og slik bidrar vi til en uvurderlig samfunnsnytte.»

Micke Corneliussen, Vaktsjef på 02016

Den direkte veiledningen som gis gjennom telefonsamtale eller videosamtale gjør også at mange problemer kan løses der og da. Micke Corneliussen, også vaktsjef på 02016, beskriver samfunnsnytten slik: «Vi avlaster også andre nødetater. Operatørene våre avverger søk- og redningsoppdrag (SAR) ved tidlig hjelp. Hva som ellers kunne blitt til en alvorlig nødsituasjon blir løst med god veiledning, og slik bidrar vi til en uvurderlig samfunnsnytte.»

Ingen sak for liten, ingen sak for stor

Tjenesten er tilgjengelig hver dag fra klokken 08.00 til 22.30 i sommersesongen, og fortsetter resten av året i samarbeid med Telenor Kystradio. 02016-operatørene står klare til å hjelpe:

Den større beredskapskjeden

Det er viktig å forstå 02016 som en del av et større beredskapssystem. Ved akutte nødsituasjoner skal du fortsatt:

02016 fungerer som et nyttig mellomledd som kan hjelpe deg vurdere alvorlighetsgraden av situasjonen din og dirigere deg til riktig hjelp. Samarbeidet mellom 02016 og Telenor Kystradio sikrer en sømløs beredskap langs kysten.

En ressurs mellom  «klare seg selv» og «ringe nødnummer”

For mange båtførere, særlig de med mindre erfaring, kan det være betryggende å vite at det finnes en ressurs mellom «klare seg selv» og «ringe nødnummer». 02016 er en rask vei til kompetent hjelp. Dette senker terskelen for å søke assistanse før små problemer blir store.

Lagre nummeret på mobilen

Før du legger fra deg denne artikkelen, ta et øyeblikk til å lagre 02016 på mobilen din. Det tar bare noen sekunder.

Ved å bruke 02016 når du trenger assistanse, bidrar du også til et smartere beredskapssystem der ressursene brukes der de trengs mest. Det handler ikke bare om din egen sikkerhet, men om trygghet for alle på sjøen.