Hopp til innhold

Alt du trenger å vite om sink til båt

I verste fall kan det være snakk om sink eller synk. Det er satt litt på spissen, men om du dropper sinken eller bruker den feil, kan det føre til store og kostbare skader på båten. Kontroll og bytte av sink er en vesentlig del av båtvedlikeholdet. 

Hvorfor trenger du sink til båt?

Vi vet at vi må bytte sinkanoder jevnlig, gjerne hver vår. Vi vet at det er viktig, men vi vet ikke helt hvorfor. Dessuten er det snakk om god og dårlig sink. Det er ikke mulig å se på en sinkanode om den er bra eller ikke. Derimot kan vi se resultatet av dårlig sink. Det kan for eksempel være ved korrosjonsskader på propell eller drev. 

Tidligere kalte vi det gjerne offeranoder. Sinken skal ofres i stedet for vitale og kostbare deler i båten; som propell, ror eller skroggjennomføringer. Galvanisk korrosjon i det maritime miljøet oppstår ved at ulike typer metaller har ulike spenningsnivåer, noe som gjør at en viss mengde strøm vandrer fra det ene metallet til det andre. I denne prosessen tæres det minst edle metallet opp. På toppen av listen over edle metaller finner vi gull og rustfritt stål, lengst nede er sink og magnesium. For å motvirke den galvaniske korrosjonen monterer man derfor offeranoder rundt propellakslingen, på trustere, på trimplan og ror, på jernkjøl, på utenbordsmotor, drev og så videre.  

Propell er typisk noe som kan bli skadet dersom det ikke benyttes sink, eller dersom det brukes feil sink. Sink kan stå ulike steder, for eksempel på propellmutter eller på aksling.  

Velg riktig sink

For å få en effektiv beskyttelse er det avgjørende at anodene er av riktig kvalitet. Resultatet av uren sink kan bli at sinkanodene etter få ukers opphold i sjøvann passiviseres, det vil si at de slutter å tæres og avgir ikke lenger den nødvendige strøm til de områdene som skal beskyttes. Men hvordan kan vi vite at sinken vi kjøper er av riktig kvalitet? Vi må bare stole på på leverandøren, ellers har man ingen garantier. Kjøp derfor sink hos en seriøs forhandler, og unngå «billigsink» som kan ha ujevn kvalitet.  

Vi har hørt folk si at dyr sink varer så kort tid. Noen vil ha en sink som holder lenge og som ikke går i oppløsning etter bare én sesong. Er sinken like fin når du tar båten på land, er det et tegn på at den er passiv – at den ikke gjør jobben sin. En tommelfingerregel er at man må skifte når halvparten av sinken er brukt opp. Skift gjerne hver vår, så er du sikker. Husk også å skifte sinkanoder som sitter i motorens kjølesystem. Plassering av disse er ofte merket med gult merke på motoren. 

Tommelfingerregelen er at dersom mer enn halvparten av sinken er borte, da byttes den. Sink sjekkes hvert år. Her ser vi at sinken montert på akslingen begynner å bli dårlig. 

Hvordan feste sink til båten

De vanligste sinkanodene som festes til skrog, trimplan eller ror, har en festeskinne i stål. Disse anodene skal ikke brukes på aluminiumsbåter, og heller ikke på for eksempel trimflaps av aluminium. Det skal brukes anoder for aluminium. På disse anodene støpes det inn en festeskinne i aluminium, i stedet for i stål. Da blir aluminium festet til aluminium og man unngår å blande tre ulike metaller; sink, stål og aluminium. Når du kjøper sinkanoder må du altså presisere at det er til aluminium dersom det er aktuelt.  

Dersom anoden blir lakket eller bunnsmurt, blir den passiv. Mange gjør denne feilen, og maler pent over anoden. Til og med klistremerke med strekkode/pris på sinkanoden kan gjøre at anoden ikke tæres jevn. Fjern derfor slike klistrelapper før sinken monteres.  

Noen sink-tips

Å bytte sink er en viktig del av vårpussen. Om sinken ikke er tæret kan det tyde på dårlig sink. Tommelfingerregelen er å bytte om mer enn halvparten er borte. Mange bytter uansett hvert år. 
På en moderne båt er det mye sink, typisk ved propell, ror, trimflaps, drev, kjølevannsystem og som her – på baugtruster. Det er viktig at all sink sjekkes hvert år.

Les mer: