Vårklargjøring av båten
Det er på denne tiden av året fluene dukker opp i vinduskarmen, motorsyklistene kommer frem – og båtfolket tar til med vårpussen. Spørsmålet er hva man kan gjøre av båtstellet selv, og hva fagfolk bør ta seg av. Hvor det er penger å spare.
Tekst og foto: Trond J. Hansen
Det finnes egentlig ikke et godt svar på spørsmålene, for båtfolk er forskjellige, og det er også båtene. Noen båteiere har lang erfaring og høy kompetanse når det kommer til båtstell og vedlikehold. For dem er gjerne det å ta vårpuss en del av gleden med å ha båt. Andre har kanskje verken kunnskaper eller interesse av slikt arbeid. De er mer opptatt av å bruke tiden på sjøen, ikke under båten med malingsrulle og poleringsmaskin. Nyere båter er dessuten adskillig mer tekniske og avanserte enn de var tidligere. Det kan kreve høyere kompetanse, og gjøre at mer av arbeidet må overlates til fagfolk.
VIP eller vask?
Vi har slått av en prat med Dan Fredriksen og Bjarte Våge hos Nautic Service på Askøy, henholdsvis daglig leder og verksmester. Begge har lang erfaring fra båtbransjen, med reparasjoner og vedlikehold av båter og motorer. De tar gjerne hele arbeidet med vårpuss, og kan til og med tilby en VIP-pakke med full klargjøring, oppredde køyer og fullt kjøleskap (og barskap).
– Selv om det er blitt ganske vanlig at folk vil ha en helt klargjort båt til sesongen, er det mange som liker å gjøre det meste selv. At man er godt kjent med båten, gir også en ekstra trygghet om noe uforutsett skulle skje. For eksempel at sjøvannsfilteret går tett eller impelleren ryker, sier Dan til RS-Magasinet.
Penger å spare
Et verksted skal selvfølgelig ha betalt for å ta en full vårpuss på båten. Det er mye å spare på å gjøre mest mulig selv. Men det er også viktig å ha i tankene at det kan bli dyrt dersom man gjør feil, og gir seg i kast med noe man ikke er kompetanse på. Det gjelder særlig for motor og andre tekniske innretninger. Er du usikker, søk råd hos fagfolk og la gjerne dem gjøre jobben. Så kan du selv gjøre det du er trygg på.
Med utgangspunkt i en vanlig familiebåt og med greie båtkunnskaper, har vi fått noen tips fra ekspertene på hva vi selv kan gjøre, og hva fagfolkene helst bør ta seg av. Vi har også tatt med litt egne erfaringer og opplevelser fra båtmiljøet.
Vær i forkant
For årets vårpuss, er det for seint å gjøre noe med det nå, men det kan være lurt å foreta en del av vårpussen allerede om høsten og vinteren.
- Det er helt avgjørende at båten blir høytrykkspylt straks den kommer på land. Om grønske og slim får tid til å tørke, er det betydelig mer krevende å få det bort. Sørg også for å få bort eventuelt rur på skrog, propell og ror.
- Mange bruker fagfolk til å ta service på motoren og andre tekniske innretninger. Om våren har alltid serviceverkstedene det travelt, ofte med lange ventelister. Bestill service i god tid. Mye av servicearbeidet kan like gjerne gjøres i god tid før sesongen, for eksempel service på motor (oljeskift, skifte av filtre osv). Det er dessuten bedre for motoren at en står med ny olje gjennom vinteren.
- Bruk gjerne tiden før sesongstart til å få unna en del av vårpussen. Det kan være å ta service på dieselvarmer, impregnere kalesje, pleie tauverket osv.
- Kjøp inn det du trenger av båtpleiemidler og nødvendig verktøy på forhånd. Man kaster bort utrolig mye kostbar tid om man mangler noe og må dra for å handle. Med god planlegging kan du redusere tiden på oppsett, og dermed spare penger.
Dette kan de fleste gjøre selv:
Sink kan du sjekke, og eventuelt bytte selv. Er du usikker, snakk med fagfolk. Husk å sjekke/bytte sinkanoder på ror, drev og så videre. Husk at du aldri skal ha bunnstoff på sinken. Det kan bli dyrt å bruke billig/feil sink, for sink kalles offeranode og skal hindre tæring på andre (dyre og vitale) metaller.
Det er viktig å vaske skroget grundig før du begynner med polering. Det gjør du fint selv. Bruk et kraftig vaskemiddel, for eksempel Extreme Universal cleaner. Bruk gjerne melaminsvamper, såkalte mirakelsvamper (bildet over) – da går arbeidet lettere. Husholdningsvaskemidler som Ajax og Zalo fungerer også godt for grovvask.
Polering av skrog og overbygg kan du gjøre selv. Om man bruker poleringsmaskin eller ikke, er opp til hver enkelt å vurdere. Det går litt raskere med maskin, men invester i en maskin av god kvalitet.
Bunnsmøring kan du greie selv, så sparer du penger. Det er ikke sikkert det lønner seg å kjøpe rimelig bunnstoff, det kan ha dårligere dekningsevne og være mindre effektivt enn kvalitetsprodukter. Bruk skikkelig malingsverktøy, om ikke risikerer du dårlig resultat. Gjør deg også flid med å teipe en skikkelig vannlinje.
Vaske fendere og tau. Kan gjerne gjøres før vårpuss.
Rengjøre og sjekke kalesje. Kan gjerne gjøres før vårpuss.
Sjekk og rengjør givere for fart, ekkolodd osv.
Sjekke batteripoler, eventuelt syrevekt batteri. Etterfylle batterivann.
Vedlikehold av toalettsystem. Rengjøre eller bytte jokerventil (mot tilbakeslag i skålen). Spyle gjennom septiktank.
Dette bør du sjekke og kontrollere, eventuelt utbedre:
- Røykvarsler(e).
- Kontroll/service på vest. Sjekk datoer på utløsere, Co2-patron og så videre.
- Kontroll selvlensing/drenering/stengekraner.
- Kontroll gir- og gasskabler.
- Kontroll pakkboks.
- Kontroll for vannlekkasjer.
- Kontroll lensepumper.
Dette er det anbefalt at fagfolk gjør:
- Full service på oppblåsbare vester.
- Kontroll og eventuelt bytte gass-slanger, 5 års intervall.
- Full service toalett og septik, sanitær slanger bør byttes hvert 7. år.
- Utbedre sår/skader i gelcoaten.
- Service motor/drivverk.
- Belgbytte om nødvendig. 2 år intervall Volvo drev, 7 år seilbåt/Mercruiser.
- Kontroll batteri og el. anlegg/landstrømanlegg.
- Service dieselvarmer.
- Reparasjon kalesje (sømmer, glidelås, vindu osv).
- Kontroll kjølevæske motor. Bytte-intervall 2-4 år avhengig av kjølevæske-type.
- Sjekke elektronikk og andre tekniske installasjoner.
Motor
Uansett om du er noenlunde motorkyndig, bør du med noen års mellomrom få fagfolk til å sjekke og ta en gjennomgang av motoren(e). Noe som ikke minst er viktig om du har opplevd motorproblemer (startvansker, fusking osv). Det er likevel mye du kan gjøre selv om du har litt erfaring. Start med en visuell sjekk av motor og motorrom, se etter skader, lekkasjer eller andre ting som kan være galt.
- Bytt olje og oljefilter. Eventuelt også olje på drev/gir.
- Bytt drivstoffiltre og gjør ren eventuell vannutskiller.
- Sjekk drivstofftank og drivstoffsystem.
- Gjør rent sjøvannsfilter og sjekk kjølevannsystemet (slangeklemmer, slanger osv)
- Sjekk impeller og bytt eventuelt denne. Husk at du alltid skal ha reserveimpeller i båten.
- Sjekk for lekkasjer av olje, drivstoff og kjølevann før start og etter at du har kjørt motoren en stund. Sjekk også oljenivå.