Påskens beste båttips
Mange bruker påsken til å få båten på vannet. Det merkes hvert år hos Redningsselskapets mange redningsskøyter. Lekkasjer, urent drivstoff og motorstopp som følge av manglende vedlikehold er gjengangere i forbindelse med årets første båttur.
Maskinsjefens 3 viktigste tips
Med starten av båtsesongen rett rundt hjørnet, deler maskinsjef Thor Helge Rønning på redningsskøyta «Gjert Wilhelmsen» i Sørvær, viktige tips for båteiere for å sikre en trygg og problemfri høytid. Rønning, som har jobbet i Redningsselskapet siden 2018 har tre enkle tips til deg som vurderer å dra ut på årets første båttur:
- Sjekk drivstoffilter og ha med reserve
- Ta med deg en startbooster
- Sjekk vestene!
Sjekk båt og utstyr før du legger ut på tur
Tette drivstoffilter fører hvert år til mange oppdrag for RS.
–Ja, på denne tiden av året går det mest i tette filter. Drivstofftanker som har stått gjennom vinteren kan inneholde urenheter og skit som virvles opp i tanken allerede i de første bølgene, forklarer maskinsjefen.
Sørg derfor for å sjekke filteret regelmessig, ha med et reservefilter og lær deg å bytte det.
Batteribooster som starthjelp
Rønning anbefaler også å ha med en liten startbooster om bord. Disse kompakte dingsene kan være redningen dersom du opplever flatt batteri.
–Disse får du i små størrelser til en billig penge. De er kjekke å ha om bord nå på denne årstiden, sier han.
Redningsvester: Et annet viktig tips er å sjekke at alle redningsvester er i god stand og vedlikeholdt i henhold til vedlikeholdsplanen.
Flere grunner til motorstopp
Rønning nevner også kjøling og ødelagt impeller som neste punkt på oversikten over grunner til motorstopp i påsken.
–Dette kan bli litt for teknisk for mange å fikse selv. Hovedbudskapet blir derfor å sørge for å ha ekstra filter om bord, lære hvordan man skifter det, og skaffe en startbooster for å kunne redde seg ut av startvansker på grunn av flatt batteri, sier den erfarne maskinsjefen.
Maskinsjefens sjekkliste før og etter sjøsetting:
- Sjekk motorens olje- og kjølevæskenivå.
- Kontroller batterispenning og lad batteriet ved behov. Et fulladet batteri skal ha 12,7 V hvilespenning (uten belastning). 12,3 V indikerer halv kapasitet, mens 12 V indikerer kritisk lav spenning.
- Gå over alle smørepunkter, smør gjerne wireoverføringer og bevegelige deler. Rengjør og sett inn med et tynt lag fett. Bruk syrefri vaselin, spray grease eller lignende.
- Beveg alle ventiler og se etter lekkasjer.
- Sjekk ledninger og slanger. Se etter brudd eller slitasje.
- Sjekk og rengjør drivstoffilteret.
- Test vinsjer, drev, trimflaps og ror.
- Etter sjøsetting, se over alle skroggjennomføringer for lekkasje.
- Sjekk at motoren har stabil kjøling.
- Sjekk at batteriet lades av motoren. Ideell ladespenning er 14,4 volt målt direkte på dynamo
- Gummiimpellere kan bli harde og sprekke når de står tørt. Bruk verksted til å skifte impeller med mindre du er motorkyndig.
- Sjekk datostempling på utløsermekanisme i redningsvestene.
- Kall opp nærmeste kystradio for test av VHF-en.
Fortsatt vinter i vannet
I år er det meldt fint påskevær flere steder i landet, men det er fortsatt kaldt i vannet.
–Selv om det er vår i lufta er det fortsatt vinter i vannet. Faller du ut i vann som er 15 grader eller kaldere, kan du oppleve å få kuldesjokk. Det er derfor viktig å ta gode forholdsregler, riktige klær for årstiden, et ekstra sett med klær hvis uhellet skulle være ute. Og bruk redningsvest.
Ekstra trygghet med medlemskap.
Vi har medlemskap for alle som ferdes på sjøen. Som medlem får du en ekstra sikkerhet, og unike fordeler. Har du medlemskap med assistanserettigheter ligger våre redningsskøyter klare til å bistå deg – uten egenandel. I tillegg bidrar du til vår tilstedeværelse for andre som trenger nødhjelp på havet. Vi er her for deg.
Sees på sjøen!