Hopp til innhold

Tips for vinteropplag

Vinterlagring av båt kan foregå på ulike måter. Noen velger boblehavn, andre velger å få skuta på land. Vi har samlet noen tips til hva du bør gjøre før kulda setter inn.

Tid for vinterlagring

– Det er viktig å være forberedt, og alltid fortøye for storm, sier skipsfører på Dagfinn Paust, Raymond Klæboe. Hvert år er det båter som sliter seg og ender i fjæra eller de synker til kai ved første høststorm. Følg med på værmeldinga, og sjekk båten din med jevne mellomrom, så går det som regel bra, sier Klæboe. Styrmann Tommy Sætervik, maskinist Runar Iversen og skipsfører Klæboe har skrevet en huskeliste det kan være lurt å følge.

Har du husket å registere båten din i småbåtregisteret?

I løpet av ett år settes det også i gang en rekke store leteaksjoner når tomme båter blir funnet drivende. Med et registreringsnummer kan redningsskøyte-mannskapene raskt kontakte båteier eller pårørende og få livsviktig informasjon til et søk. Da får de vite om det var folk om bord og hvor mange de eventuelt leter etter. Skulle båten bare ha slitt seg, kan båteieren forhindre en storstilt og ressurskrevende leteaksjon.

Bildet viser mannskapet ved RS "Dagfinn Paust", som gir sine beste tips for vinterlagring

Gutta på redningsskøyta «Dagfinn Paust» har laget disse listene over ting du bør tenke på i forbindelse med vinteropplag. F.v. styrmann Tommy Sætervik, skipsfører Raymond Klæboe og maskinist Runar Iversen

Vinterlagring på land

  1. Ta opp båten og vask rent inn- og utvendig.
  2. Du sparer mye arbeid ved å fjerne groe og skjell med en gang.
  3. Husk å tørke opp vann.
  4. Luft ut båtens innredning for å begrense kondens (gjelder også i motorrommet).
  5. Kjør motoren i ferskvann, gjelder også innenbordsmotorens sjøvannsystem.
  6. Sjekk motorens frostvæskenivå og mål frysepunktet.
  7. Skift gjerne motorolje og oljefilter.
  8. Fyll opp drivstofftanken.
  9. Ved mistanke om urenheter i tanken bør den tømmes helt, rengjøres og alle drivstoffilter bør byttes.
  10. Gå over alle smørepunkter, smør gjerne wireoverføringer og bevegelige deler. Rengjør og sett inn med et tynt lag fett. Bruk syrefri vaselin, spray grease eller lignende.
  11. Beveg alle bunnventiler og overbordventiler, sett inn med fett. Bunnventiler kan gjerne stå åpne når båten står på land.
  12. Steng av hovedstrømsbryter, eventuelt kople fra batteri.
  13. Kontroller brannslukningsutstyr, sikkerhetsutstyr og pyroteknisk utstyr, pass på utløpsdato.
  14. Ta gjerne utstyret med på land og lagre frostfritt.
  15. Ta på land verdisaker.
  16. Tøm båten for puter og annet som er utsatt for jordslag.
  17. Installer en frostvakt for å holde lunk i lugar og motorrom.

Vinterlagring på sjøen

  1. Tøm septikk og ferskvannstanker.
  2. Fyll frostvæske i toalett og vannlåser.
  3. Sjekk motorens frostvæskenivå og mål frysepunktet.
  4. Skift gjerne motorolje og oljefilter.
  5. Fyll opp drivstofftanken. Ved mistanke om urenheter i tanken bør den tømmes helt, rengjøres og alle drivstoffilter bør byttes.
  6. Gå over alle smørepunkter, smør gjerne wireoverføringer og bevegelige deler. Rengjør og sett inn med et tynt lag fett. Bruk syrefri vaselin, spray grease eller lignende.
  7. Beveg alle bunnventiler og overbordventiler, sett inn med fett.
  8. Vask rent inn- og utvendig. Husk å tørke opp vann.
  9. Luft ut båtens innredning for å begrense kondens (gjelder også i motorrommet).
  10. Bruk gjerne ”fuktsluker”, eller vedlikeholdsvarme.
  11. Båten bør, hvis mulig, dekkes til med presenning. Husk at presenningen bør spennes opp slik at snø og vann renner av.
  12. Gå over alle fortøyninger, sjekk innfestinger og pullerter.
  13. Steng av hovedstrømsbryter, eventuelt kople fra batteri. Ikke hvis du har automatisk lensepumpe.
  14. Hold jevnlig tilsyn med båten gjennom hele vinteren.

Vårpuss og sjøsetting

  1. Vask båten grundig.
  2. Kontroller om det trengs nytt bunnstoff, legg på nytt ved behov.
  3. Kontroller sinkklosser, bytt ved 50 % tæring.
  4. Fyll opp ferskvannstank og skyll gjennom systemet, gå over å se etter lekkasjer.
  5. Sjekk motorens oljenivå og kjølevæskenivå.
  6. Kontroller batterispenning og lad batteri ved behov. Et fulladet batteri skal ha 12,72 V. – 12,3 V indikerer halv kapasitet. 12 V indikerer kritisk lav spenning.
  7. Gå over alle smørepunkter, smør gjerne wireoverføringer og bevegelige deler. Rengjør og sett inn med et tynt lag fett. Bruk syrefri vaselin, spray grease eller lignende.
  8. Beveg alle bunnventiler og overbordventiler. Etter sjøsetting, se over alle skroggjennomføringer for lekkasje.
  9. Sjekk at motoren har stabil kjøling, gummi impellere kan bli harde og sprekke når de står tørt.
  10. Husk å ta om bord brannslukningsutstyr, sikkerhetsutstyr og pyroteknisk utstyr før reise.

NYHET!

I NETTBUTIKKEN

DSALT er et vedlikeholdsprodukt som enkelt og sikkert fjerner salt fra alle overflater. Resultatet er umiddelbart. DSALT inneholder aktive korrosjonshemmere som følger med vannet inn i vanskelig tilgjengelige områder.

DSALT er også en ideell tilsats til spylervæske og vinterkonservering av båtmotorer, samt til desalting etter sandblåsing.

Les mer: