Hopp til innhold

Minutter fra å bli knust

I fire meter høye bølger mistet Thor Richard Gjermunds propellen under trekking av en hummerteine utenfor Kristiansand. Han måtte holde panikken på avstand mens kona Elin ringte etter hjelp. Da redningsskøyta kom frem, var båten tre meter fra land, og kun minutter unna å bli slått til pinneved.

I sommer møtte Thor Richard Gjermunds redningsmennene sine igjen på brygga i Kristiansand. Det ble et varmt og ettertenksomt møte, der de gjenopplevde dramaet som utspilte seg en ettermiddag i oktober 2020.

Skulle trekke teiner

Denne dagen sto det hummer på menyen hjemme hos familien Gjermunds. Det eneste som manglet på bordet, var hummeren. – Vi var veldig spente på om det var noe i teina, så vi dro ut i båten og satte kurs for Randholmen utenfor Kristiansand, forteller Thor Richard Gjermunds. Været var grått, og han tenkte et par ganger på om han skulle utsette turen ut til sjøs, vel vitende om at forholdene kan skifte brått. – Men så var det denne middagen da, sier han. Kona Elin og familiens hund ble med ut i båten, en solid 21 fots walkaround, med ny stålpropell montert bare uker i forveien.

Da de kom utaskjærs sto bølgene fra havet ganske godt inn, og sjøen var ganske «rotete». Bølgene sto frådende mot land, med en høyde på 3-4 meter, erindrer Gjermunds og mannskapet på «RS Bent R. Rasmussen».

Mistet propellen

Med ett forsvant hele fremdriften, selv om motoren gikk. Det viste seg at hele propellen hadde forsvunnet. – Først skjønte jeg ikke hva som hadde skjedd. Men da jeg kikka ned så jeg at propellen var vekk. Det blir hard belastning på giret når du skal posisjonere deg for å trekke teiner, mye frem og tilbake, forklarer Gjermunds. Han oppfattet kjapt situasjonen som kritisk. På kort tid begynte de å drive mot en av holmene, og Gjermunds kastet ut dreggen flere ganger, i håp om å få feste. For å ikke få panikk, begynte han og kona å diskutere hvilke valg de hadde. Vi forsvant vel inn det praktiske, sier han. Men begge skjønte straks at de var i store vanskeligheter. Dreggen var eneste håp.

Det var brådypt der vi lå, men etter hvert som vi nærmet oss land, så jeg til slutt bunnen, og håpet var at jeg kunne få feste. Med dreggtauet festet i baugen fikk jeg til slutt feste, men så fort bølgene dro båten opp, slapp det taket. Etter et par-tre forsøk sto det tydelig for oss begge: vi må ringe etter hjelp. «Ring redningsselskapet», sa Thor Richard. Bestemt på at det måtte være det eneste riktige. Det var det første han tenkte på. Redningsskøyta. Elin fikk ringt inn fra mobilen, og oppga posisjon og forklarte at de drev mot holmen.¨

Minutter om å gjøre

Alarmen gikk i land. Hovedredningssentralen fikk melding og ba RS «Bent R. Rasmussen» rykke ut klokka 15.22. Nå begynte det virkelig å bli farlig. Ekteparet var bare 10-15 meter fra land da de ringte. Det frivillige mannskapet på vakt om bord på redningsskøyta forsto det kunne stå om minutter, og fosset ut i retning Randholmen. Båtfører Kjell Rune Ugland, bestmann Frank Fosse, matros Ola Almvik og aspirant Karsten Tønnesen var akkurat kommet tilbake fra oppdrag utenfor Langenes i Søgne-skjærgården. I slike situasjoner har du veldig dårlig tid, forklarer Ugland, som satte maks fart mot havaristen. Brannvesenet gikk også ut med egen båt.

I mellomtiden måtte ekteparet Gjermunds forsøke å unngå å bli slått til pinneved, men de hadde kun dreggen til hjelp. De kom stadig nærmere land. Vi begynte å snakke om å hoppe i sjøen, men fryktet for å bli klemt mellom båten og land, forteller han.

I siste liten

Med fullt mannskap kunne Ugland og mannskapet fokusere på å navigere rett på, og de kom derfor raskere frem til havaristen enn de andre. – Det var veldig nære på. Hadde vi vært der bare litt seinere, hadde havaristen blitt kastet mot fjæresteinene, forteller Ugland.

Ute i horisonten så Gjermunds og kona RS «Bent R. Rasmussen» komme fossende. De stilte seg på dekk og gjorde det de kunne, med armene i kryss over hodet for å påkalle båtførers oppmerksomhet. – Vi hadde holdt praten gående, mest om hva vi skulle gjøre rent praktisk dersom vi gikk på land, forteller Gjermunds. De var usikre på om redningsskøyta var for langt unna. Sekundene ble lange. De begynte å planlegge å hoppe over bord, og ville forsøke å svømme ut fra brenningene. Da hørte de rop fra redningsmennene. – Da vi kom så nær at vi kunne kaste over en line, var havaristen bare tre meter fra steinene på land, sier båtfører Ugland.

Kunne mistet livet

Ugland og mannskapet ba Gjermunds og kona holde seg godt fast, og så fikk de begynt å nappe 21-foteren unna land. En slik manøver er ikke uten risiko for å få annet tau i eget drivverk, forklarer mannskapet på RS «Bent R. Rasmussen». Det lå teiner og tau flytende i sjøen omkring båtene. – Vi ropte over til havaristen og ba ham om å la dreggtauet gå, forteller båtføreren. Så begynte de å trekke båten unna, men bølgene gjorde slepet komplisert.

Knappe 20 meter fra land røk lina tvert av under belastningen. Fra baugen på redningsskøyta fikk redningsmennene kastet over en grovere trosse, og Gjermunds fikk festet den i kryssholtet. Han hadde ennå ikke rukket å tenke på det verste. Det er litt andre ting som går gjennom hodet hans denne dagen, medgir han. Praten går med mannskapet om den dramatiske ettermiddagen. Det kunne raskt ha blitt deres siste middagsplaner, noensinne.

Kona hadde tårer i øynene da vi ble slept i land. Jeg kjente på hvor nær vi hadde vært ved å miste livet.


Thor Richard Gjermunds

Se video av hendelsen:

Ettertanke

Thor Gjermunds uttrykker stor takknemlighet for snarrådigheten og kompetansen de frivillige redningsmennene utviste, der ute i den grove sjøen. – Hadde vi i det minste hatt et par årer liggende i båten, kunne vi ha holdt skroget unna steinene, sier han ettertenksomt. Kjell Rune Ugland oppfordrer fritidsbåtførere og hummerfiskere til å være forsiktige på høsten. – Oktober kan være lunefull, sier den erfarne båtføreren. Gjermunds nikker og er enig. Glad for at det finnes gode folk på vakt når uhellet er ute. Dere er uunnværlige, sier Gjermunds. Det blir et stille øyeblikk mellom dem. Marginene var på riktig side, enes de om.

F.v.: båtfører Kjell Rune Ugland, matros Karsten Tønnessen, Thor Gjermunds og bestmann Frank Fosse.
Foto: Håvard Anthonsen

Din støtte redder liv

Kontonummer: 5005.26.50000

Velg type …


For å kunne gi deg skattefradrag ber vi om at du oppgir ditt fulle fødselsnummer. Les mer om skattefradrag og hvorfor vi trenger fødselsnummeret ditt.

Redningsselskapet følger regelverk i forhold til behandling av personopplysninger for givere.

Jeg vil betale med …

(Registrering av navn på dette bidraget gjøres i etterkant.)